BEDRAGEN MAN RISKERAR FEM ÅRS FÄNGELSE!

BEDRAGEN MAN RISKERAR FEM ÅRS FÄNGELSE!

Dagens Nyheter berättar idag om en man i USA som efter att han hade loggat in i familjens dator, öppnade sin frus mejl och upptäckte att hon var otrogen. Frun var otrogen med sin f.d. man. Otroheten ledde till skilsmässa.

 

Om nu frun var otrogen så är det knappast förvånande att hon var otrogen med sitt ex. Det är nämligen något som ofta är rätt vanligt. Det är rätt vanligt att det oftast är svårast att släppa den första riktiga kärleken. Frågan är om det inte istället för skilsmässa vore bättre att ta time out i ett förhållande innan man helt bryter upp. Det är bättre att vara särbo ett tag och så ta reda på vad man innerst inne känner än att bryta upp för att senare med tiden upptäcka att man trots allt inte kan leva utan varandra.

 

Nu var det förstås inte detta som var det intressanta i ovan nämnda nyhet. Utan det intressanta var att den bedragna mannen riskerar nu att dömas till fem års fängelse på grund av att han olagligt kommit åt digital information.

 

Skulle mannen på köksbordet hittat ett öppet brev med älskarens kärleksförklaringar, då skulle han inte gjort sig skyldig till intrång.

 

Men nu bröt han mot datalagen!

 

Jag tycker för min del att det är märkligt att mannen riskerar att bli lagförd.

 

Samtidigt tycker jag att det han gjorde självklart var fel. Att respektera varandras integritet, att få bevara sin integritet, tror jag är en viktig del i ett förtroendefullt förhållande. Det är en självklarhet att jag inte läser min frus brev eller hennes e-post om inte hon själv av någon anledning skulle be mig om det.

 

Nu är nätet ofta som en öppen bok. Inte så sällan kan vem som helst komma åt ens innersta tankar. Vi bloggar, vi skriver på Facebook, vi tvittrar. På en sekund får många människor veta vad vi har gjort, vad vi har tänkt. Så länge det är något som vi själva, helt medvetet, väljer att dela med oss, är det helt i sin ordning.

 

Men när någon annan sprider tankar och ord om oss som vi själva inte har velat skall föras vidare, eller absolut inte ens har tänkt eller sagt, då är det inte längre i sin ordning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0