BARNBARNEN KAN MYCKET MER

Jag tycker det är så otroligt fantastisk. Mina barnbarn kan mycket mer och kommer att kunna mycket mer än jag någonsin har kunnat när jag var i deras ålder.

 

Ett av barnbarnen rider och till och med hoppar över hinder. Närmast jag kom en häst var när jag var hos en familj på landet när jag var omkring fem-sex år gammal och fick vakta grisar. En av grisarna gav sig raka vägen in i majsfältet. Jag blev rädd för att få skäll så jag gömde mig hos den stora hästen på gården. Det kändes som om hästen skyddade mig.

 

Tre av mina barnbarn cyklar. Den yngsta som är fyra månader på måndag cyklar förstås inte. Men fyra åringen cyklar. Jag lärde mig cykla när jag var 19 år för det fanns inte cyklar att tillgå på barnhemmet där jag växte upp.

 

Tre av mina barnbarn åker skidor kan till och med stå på slalomskidor. Jag lärde mig åka längdskidor när jag var över 20 år. Jag lovar att jag fortfarande har väldigt mycket att lära mig för att kunna behärska tekniken. Fast jag är jättebra på att ramla!  

 

I samband med ett påsklovsläger i fjällen hyrde jag ett par slalomskidor och tränade i några timmar för att kunna åka nerför en backe. I och med att en av våra ungdomar blev påkörd av någon i backen, fick jag avstå från att ge mig utför.  Istället fick jag åka med honom till lasarettet.

 

Även om det ibland kan kännas som att ”det är inget nytt under solen” så händer det ändå ständigt så otroligt mycket! Varje tid har sin tjusning och sin prövning. Utvecklingen går hela tiden framåt. Men även om utvecklingen går framåt så är människors förutsättningar fortsatt olika i att lära sig olika saker, tillägna sig olika saker, har möjlighet att utföra olika saker

 

Vad jag minns hade jag under min barndom knappt en handfull egna leksaker. I datorernas och playstationernas tider är detta närmast otänkbart!

 

Var vi födds, hur vi tas emot som barn bestämmer i hög grad vad vi kan lära oss, hur vi kan lära oss. Nu kan man förstås tro att jag tycker att jag tycker hade det sämre i min barndom än mina barnbarn för att jag inte lärde mig cykla, åka skidor och hade bara ett handfull leksaker. Men se det tycker jag inte. För varje tid har sin tjusning, sina möjligheter men också sina hinder.

 

Jag kan lova er alla att jag var jättebra på att leka kurragömma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0