TANKAR KRING BLANDADE DAGS NYHETER!

Vet du vad USA:s tidigare presidenter Bill Clinton, George W Bush, nuvarande presidenten Barack Obama och Paul McCartney har tillsammans? Alla fyra är vänsterhänta. Idag firas alla vänsterhänta. Visste du att vänster på latin heter sinister som också betyder olycksbådande. Det är då kanske ingen tillfällighet att firandet sammanfaller med fredagen den 13:e som av många anses som olycksdag.


I Sverige lär en av tio vara vänsterhänt. Min fru och jag är högerhänta men när jag kör bil och min fru läser kartan säger hon höger när det i själva verket skall vara vänster.  Så jag brukar av vana svänga till vänster när hon säger höger. Men det blir problem när hon faktiskt säger rätt och det sker nog lika ofta och jag gör tvärtom.


Dessa två nyheter, inte om min fru förstås för det är privat, hörde jag idag i Sveriges Radio.


Jag hörde ytterligare en nyhet som jag nog tar mera på allvar och det är en verklighet som en forskare vid namn Olle Folke har kommit fram till, nämligen att valsystemet i kommunalvalen gynnar de stora partierna vilket gör att det är svårt för små partier att ta sig in i kommunfullmäktige.


Enligt Olle Folke kan det till och med bli så att ett parti kan få större makt genom fler mandat än vad väljarna i praktiken gett dem.  


Förhåller sig på det sättet som forskaren Olle Folke presenterar då bör självklart det kommunala valsystemet ses över och förändras till nästkommande val.


Det jag för övrigt själv vänder mig emot det är att Riksdags- kommunal- och landstingsvalen hålls samtidigt.


Jag skulle vilja se Riksdags- och kommunalval på olika valdagar. Då tror jag nämligen att de kommunala frågorna skulle bli mera synliga och tydliga för väljarna och det om något tycker jag är demokratiskt, det är varken vänster eller högerdriven politik och absolut inte olycksbådande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0