NU FÅR DET VARA NOG MED VÅLD!

Det går knappast en dag som vi inte kan läsa om olika typer av våld som riktas mot kvinnor men även mot män och barn.
Jag tänker inte analysera varför det sker. Men jag är så evinnerligt trött på det.Våld utövas inte så sällan av människor som själva har varit utsatta för våld. Många gånger kan det vara så att i stället för att lära sig tala kärlekens språk har de fått lära sig att tala hatets och våldets språk.

När jag nu på morgonen återigen läste om våld kom jag att tänka på en sång som kom 1970 och sjöngs av Lasse Berghagen. Texten var skriven av Olle Bergman och musiken av Bobby Darin. Refrängen och första versen är så här:

”Kom och sjung en enkel sång om frihet,
sjung den så att alla människor hör,
vi ska sjunga ut,
för det måste bli ett slut
på krig och på de krafter som förstör.


Alla ni som slåss i fjärran länder,
vet ni säkert vad ni krigar för?
Fiende och vän,
var ligger skillnaden?
Jag bara vet att många människor dör.”

För min del tolkar jag denna text idag som en text inte bara mot krig utan mot alla former av våld som människor utsätts för och att vi kan få slut på det om vi med gemensamma krafter går emot det.


Det är inte tufft att tvinga sig på någon fysiskt, psykiskt eller sexuellt! Det är inte tufft att ta någon annans egendom! Det är inte tufft att spränga sig själv och andra!  Det är inte tufft att utkräva hämnd!  Det är inte tufft att hota, förfölja, förtala, eller ljuga!


Låt oss tillsammans resa oss upp mot alla former av våld vem det än riktar sig mot!
Låt mig travestera på sången, En enkel sång om frihet:


Kom och sjung en enkel sång mot våldet

sjung den så att alla människor berörs

Vi skall sjunga ut,

att det måste bli ett slut

på våld och rädslans krafter som förstör.


Alla ni som använder våld mot andra,

vet ni säkert varför ni gör så?

Vill du själv inte bli utsatt för våldet,

lägg ner våldet och bli fri.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0