JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!

När jag fyllde 19 år gjorde jag tillsammans med en vän en miljövänlig semesterresa med tåg till den Franska Rivieran. Det var en fantastisk upplevelse. Vid ett tillfälle hamnade vi i en kö bakom dåvarande kronpris Carl Gustaf och såg prins Bertil spela boule.

 

En kväll framför en restaurang blev vi tilltalade av en fransman. Han undrade om vi ville vara med på en fest nere vid stranden till ett pris av 10 Franc, tillsammans med en före detta fransk minister. Fransmannen var snabb med att tillägga att i priset ingick även knark.

 

Jag skall utan omsvep erkänna att under bråkdelen av en sekund tänkte jag att det skulle vara intressant att prova. Men mitt svar blev ändå ett bestämt nej.  Så här efteråt tycker jag att det var ett av mitt livs absolut bästa nej.

 

När jag möter människor som använder droger kommer jag ihåg att under en bråkdel av en sekund tänkte jag säga ja. Tänk vad lite som kan avgöra hur ett liv kan utvecklas och hastigt förändras. Det ger mig också en insikt i att inte vara fördömande. Jag själv kunde varit den som testade, fick smak för det, hade roligt och sen fastnat i ett beroende som jag skulle haft svårt att på egen hand ta mig ifrån.

 

Att jag skriver så här idag har att göra med nyheten att droganvändning i Sverige har ökat markant. För mig som relativ ofta träffar på människor som använder droger, har blivit beroende av droger, är detta ingen direkt nyhet.

 

Jag har mött människor som vill att vissa droger skall bli lagliga att använda i Sverige. Det intressanta är att när jag sen frågar hur de tänkte att deras barn skall förhålla sig till droger, då blir svaret alltid uteslutande att deras barn inte skall börja använda droger.

 

Oavsett om ordvalet tillåts eller inte så blir jag blir rent utsagt förbannad när jag ser hur droganvändning kommer ner allt lägre i åldrarna och hur de som säljer droger blir yngre och yngre.


Jag förstår dem som tycker att drogtester i skolan kan upplevas vara integritetskränkande.

Men jag undrar stilla vad är det vi helst föredrar att ens barn som i största hemlighet har börjat använda droger skall bli beroende eller att ens barn genom drogtest kan avslöjas i sitt sökande efter något bättre och i tid få all den professionella hjälp och stöd som man kan erbjuda?


Kommentarer
Postat av: Tony Löfling

Hej kompis



Uppskattar din blogg mycket, många inlägg lockar till eftertanke...



Lycka till i valrörelsen

2010-08-27 @ 07:50:49
Postat av: matilda

en mkt bra sak att ta upp...det är hur lätt som helst för vem som helst att få tag på droger idag..alla sorters droger! å d är bara vägen rakt utför!

2010-08-27 @ 22:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0