BARN - GÅVA - ELLER?!

Idag har min fru och jag blivit morföräldrar på nytt. Det gör oss oerhört tacksamma och glada!


Varje gång ett barn föds är det i mina ögon ett mirakel. Jag ser livet som en gåva, därmed är självklart även barn än gåva, oavsett om de är väntade eller oväntade.


Ända från ögonblicket då vi vet att ett barn blir till är det barnet värt att visas all respekt med den omsorg och den kärlek som vi kan uppbringa och visa. Respekten och kärleken för det nyfödda barnet ger barnet en grundtrygghet som han/hon senare i livet kan förvalta som egen respekt och egen kärlek i förhållandet till sig själv och omvärlden!


Det barn som inte visas respekt, omsorg och kärlek har svårt att visa det när han/hon blir vuxen. Barn lär sig av vuxna och ofta gör de det de ser vuxna göra.


Visst kan barn ibland vara otroligt jobbiga, irriterande, elaka och svåra men det är då som de allra mest behöver den vuxnas tålamod så att de själva kan lära sig tålamod och tolerans.


Det som kan göra mig ledsen är att det är så lätt att glömma bort barnens rätt i livet och att barn verkligen är en gåva!


Idag är det en alldeles speciell dag då bland annat skådespelarna Kjell Bergqvist och  Joel Kinnaman har varit med i starten av en internationell namninsamlingskampanj mot trafficking av barn och ungdomar.


Det är bedrövligt att barn utnyttjas och används som ägodelar som man kan behandla hur som helst.Därför är det livsviktigt att vi är med i den kampanjen, skriver på och tydligt verkar mot alla former av respektlöshet, alla former av utnyttjande av barn! Hoppas att du vill vara med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0