ATT LYSSNA!

I mötet mellan människor finns det säkert många saker som är viktiga. Utöver respekt som jag tycker är grundläggande i våra möten med varandra, är det för mig lyssnandet det allra viktigaste.


Jag har med tiden lärt mig att prata, jag är van att prata men ger jag tid till att lyssna inte bara på utan även lyssna in så jag förstår vad min medmänniska menar?


Jag tror att det är när vi ger tid att lyssna in varandra som vi kan hitta vägar till att förstå varandra. I annat fall händer det lätt att vi pratar förbi varandra utan att se varandras verklighet som den är.


Vill man övertyga någon om ens egen åsikt, ens egen sanning då ligger det väldigt lätt till hands att glömma bort att lyssna på och lyssna in.


När jag lyssna på någon
då hör jag vad den personen säger.


När jag lyssnar in
det som sägs då använder jag min empatiska förmåga för att söka förstå det som sägs även när jag inte delar det som sägs.


Inte så sällan talar vi människor förbi varandra helt enkelt för att vi inte anstränger oss för att lyssna klart.


Jag tror att vi alla självklart behöver träna mera på att lyssna på varandra. Men inte bara på varandra utan vi behöver träna oss också på att lyssna bättre på oss själva så att vi känner in vad vi innerst inne kan och vill.


Lär vi oss att lyssna på vårt eget inre då kan vi ge oss själva tid för återhämtning och låta bli att ständigt rusa  i kapp med klockan för att hinna med så mycket som möjligt!

Ellen Key skrev följande 1899


När ger sig människan tid
att lyssna till sitt eget inre?
För ljuden som kommer från själens djup,
som är hemligheter för oss själva,
borde vi vara lyhörda.
Istället är det dem vi mest hänsynslöst
överröstar och misstolkar.

För egen del tror jag att stillheten i naturen kan lära oss att lyssna! Vad säger du?






Foton:Iván Czitrom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0