INGEN NYHET - JAG HAR EN ANDROID!

Jag har ingen Iphone men jag har en Android. En liten LG telefon med tangentbord och touchskärm. Igår förstod jag att jag inte är särskilt hemma på hur min mobiltelefon fungerar. Jag fick nämligen reda på att jag kunde ladda ner så kallade appar. Appar är programvaror som gör telefonen levande.

 

Plötsligt behöver jag inte längre stegräknare. Jag behöver inte heller anteckningsblock där jag antecknar hur mycket jag tränar eller hur långt jag går, för allt det kan någon av apparna sköta om åt mig.

 

Jag behöver inte heller fundera på vikten och  kaloriförbränningen för telefonen berättar på ett ögonblick för mig om jag är överviktigt eller inte. Och jag är uppenbart för närvarande överviktigt med ca 5 kilo.

 

Jag som en gång i tiden var så smal att hyresgästerna i det hus min fru och jag var vaktmästare i under vår studietid, gav en kokbok till min fru i julklapp.

 

Min gode vän som upplyste mig om telefonens förträffligheter hade med sig en anteckningsbok, trodde jag. Men i pärmen fanns ingen vanlig anteckningsbok utan någonting som heter IPAD. Nu var det förstås inte originalet utan någon kopia som var betydligt billigare i inköp än en äkta IPAD.

 

Kopiorna kommer nästan fram snabbare än originalet och har i stort ett kunnande som är på samma nivå som originalet.

 

En sak skulle jag önska att min Android telefon kunde göra nämligen att utan att vara kopplad till Nixregistret skulle den direkt kunna avvisa alla telefonförsäljare som ringer och vill tala med den som har hand om elen, telefonen eller vad det nu kan vara för något.

 

Jag fick ett sådant samtal idag då den som ringde undrade om hon kunde få tala med den som hade hand om elen i hushållet. Jag svarade med att en ena hälften som har hand om elen inte var hemma. Då ville hon tala med en som kunde förstå sig på detta med el. Då sa jag till henne att någon sådan hade vi inte hemma. Jag tackade för mig och önskade en god kväll. Tystnaden i luren var oändlig.

 

Tänk om Androiden kan sortera ut dessa samtal nästa gång det ringer då slipper jag vara avvisande. För hur det nu än är så utför den som ringer ett arbete och självklart förtjänar respekt för det även om hon/han oftast ringer på helt olämpliga tider.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0