DEN MÄNSKLIGA FAKTORN!

När någonting går fel som vi inte kan eller vill förklara hänvisar vi inte så sällan till den mänskliga faktorn.

 

Efter moget övervägande och en hel del faktainsamling bestämda jag mig för att köpa en ny laptop. Med tanke på att jag tar många kort förstod jag ganska snart att jag är en så kallad MAC-man. I och med att den billigaste 15 tummaren kostar 16 tusen kronor var MAC-en snabbt avförd som tänkbart inköp.

 

Nu visste jag att jag ville ha en snabb processor – Intel i5 eller Intel i7. Jag stegade in i det stora varuhuset, svarade på frågor från försäljaren som visade sig vara chef för hela avdelningen. Trovärdighetsprofilen blev ju därmed stor. Han om någon skall självklart veta bättre än jag.

 

Efter några datoralternativ hamnade vi vid den dator som han ansåg vara den bästa för mina ändamål och min plånbok. Jag kände inte till märket men jag blev upplyst att märket var stort i USA och att den hade mycket hög kvalité.

 

Väl hemma öppnade jag med viss förväntan kartongen. Lite hastigt konstaterade jag att plasten som omslöt datorn var väldigt skrynklig. När sen datorn körde igång tyckte jag att den startade en aning märkligt med en fråga om hur jag ville starta Windows. En sådan fråga som brukar komma upp när datorn oförväntat stängts av.

 

Dagen efter tog jag tillbaka datorn till affären. Vid disken för återköp och reklamation blev jag trevligt och vänligt bemött. På min fråga om datorn möjligtvis kunde ha varit ute hos någon annan innan jag köpte den matades min dators serienummer in i företagets dator. Svaret var entydigt. Datorn har inte varit ute hos någon annan.

 

Vad sätter man emot ett sådant besked? Ingenting. Men eftersom flera uppdaterings funktioner inte gick att få igång tänkte jag ändå byta datorn. Fast jag föll igen för sakkunskapen, jag blev upplyst om att den datorn jag köpt var så mycket bättre än den jag funderade på att byta till. Jag åkte hem med min dator.

 

Efter ytterligare några dagar tog jag med mig datorn på nytt till återförsäljaren. Denna gång fanns inte avdelningschefen där och inte heller den serviceman som inte tyckte att jag skulle byta dator.

 

För att göra den långa historien kort. Till en rabatterat pris fick jag köpa en annan dator samtidigt med att man verkligen beklagade det jag blev utsatt för. Jag blev nämligen utsatt för den mänskliga faktorn sådant som absolut inte får hända i en affär men som tydligen ändå händer.

 

För vad hände i fredags. Servicemannen tog sig god tid, kollade noggrant genom datorn, observerade att vissa filer som skulle varit med saknades samt att jag faktiskt i min första känsla hade helt rätt. Datorn jag köpte som ny, betalade för den som ny, var i själva verket en återköpsdator som tidigare har varit ute hos en annan kund.

 

I mitt stilla sinne undrar jag hur ofta förekommer detta?

 

Den nya datorn som jag nu har kommit hem med var förpackad på ett sätt som helt enkelt luktade ny. Uppdateringarna är jag ännu inte helt klar med. Den affären jag handlade i är jag innerst inne väldig tveksam att återvända till. Men jag skall trots allt ge dem en ny chans på grund av den mänskliga faktorn. Samtidigt hoppas jag att affären verkligen rent seriöst ser över sina rutiner så att denna typ av händelse inte upprepas.


Kommentarer
Postat av: Tina

Var det möjligen hos Elgiganten? För där har flera råkat ut för samma sak. t.o.m tidningsskriverier om det.

2011-04-10 @ 16:30:04
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: Thomas

Usch är så fult gjort.

Har själv blivit blåst men då handlade det om en kamera.

Man blir ju lockad av reklambladen som dimper ned i brevlådan och deras låga priser, tyvärr blir det ofta bara en massa problem.

Hoppas iaf din nya Laptop kommer att fungera som den ska.



Hälsningar Thomas.

2011-04-11 @ 14:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0