TOM I HUVUDET!

Nu har jag varit tom i huvudet i två dagar. Det är väl inget nytt skulle någon med lite elakhet kunna påstå. Som tur är gör sig tomheten i huvudet inte gällande på arbetstid. Det är på min fritid som tomheten har drabbat mig. För att vara mera exakt i samband med att jag skall skriva min blogg. Plötsligt har jag inga idéer, inga tankar att förmedla. I sådana sammanhang tycker jag att den bästa medicinen är att helt enkelt vara tyst.

 

Vi människor föredrar inte så gärna tystnaden. Vi lever i sammanhang där det är ständigt fart. När jag känner mig tom i huvudet då är det tystnaden som råder. Jag kan tycka att det  bitvis kan vara väldigt skönt med tystnad! För i tystnaden finns en kraft som vi väldigt ofta glömmer bort.

 

Det är i tystnaden som det går att tänka efter en stund. Begrunda det som har hänt under dagen och även ge tid åt att planera morgondagen. När inte tystnade råder då är det ständigt full fart. Och när det är full fart då är det lätt att bli fartblind. När man blir fartblind då har man svårt att se sina egna och ens allra närmastes behov!

 

Jag drar mig till minnes ett ord från Bibeln där det står skrivet: ”Genom stillhet och förtröstan skall ni vara starka.” Visst finns stillheten i tystnaden. Så jag kanske inte behöva oroa mig så värst mycket för att känner mig tom i huvudet. Att jag kanske just nu inte har något att skriva om.

 

”Tystnad är den sanna vän som aldrig sviker”, ”Tystnaden är den sanna vännen som aldrig förråder” är två citat som tillskrivs Konfucius som levde 555 – 479 f.Kr.

 

Jag hittade även följande citat som tillskrivs Abraham Lincoln och som visar att han måste ha varit en humoristisk man: ”Bättre vara tyst och bli betraktad som idiot än att öppna munnen och bevisa det.”

 

Charlez Aznavour tillskrivs följande: ”Ett äktenskap utan tystnad är som en bil utan bromsar.”

 

Nu är plötsligt mitt huvud igång och jag har fått något att tänka på. Snart skall bilen in på besiktning, hoppas att den går genom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0