GE HEMLÖSA TAK ÖVER HUVUDET NU!!!

De senaste dagarna talar vi alla mer eller mindre om kylan. Visst är det riktigt kallt när termometern visar kring -23 grader. När jag åkte till jobbet igår morse då blev min högra fot så kall så att jag knappt kunde stå på den när jag efter en drygt halvtimme kom fram till jobbet.

 

Känslan i foten kom tillbaka ganska snart. Idag gick det bättre. Hade varmare strumpor och rörde på tårna mera. Det är ingen fara med kylan så länge vi kan klä oss varmt och hålla oss varmt.

 

Det är då mycket värre för alla de personer som idag är hemlösa i Sverige. 2009 var 18000 personer registrerade som hemlösa. Det är nog ingen som direkt exakt vet det verkliga antalet. Jag utgår ifrån att under vintern 2010 är inte de hemlösas antal mindre.

 

I ett välfärdsland som Sverige är det en skam att ha en enda person hemlös. Nu är jag självklart medveten om att alla människor har ett eget ansvar för sitt liv. Samtidigt är jag också medveten om att alla människor inte är vuxna nog, på grund av olika orsaker, att kunna ta ansvar för sitt liv i alla situationer.

 

Enligt min mening kan inte ett demokratiskt välfärdssamhälle avsäga sig sitt ansvar över att varje människa har rätt att få tak över huvudet. Även i situationer då en människa har brustit i eget ansvarsanstagande skall hon/han ha rätt att få värme och omvårdnad utan att vara hänvisad till kylan.

 

Radio Västmanland berättade idag att Västerås stad räknar de hemlösas antal denna vecka. Fick även höra att 2009 var 295 personer hemlösa och av dem var minst 20 personer hänvisade till att sova utomhus. Enigt den räkning som gjordes 2009 ökade hemlösheten bland ungdomar i åldrarna 21 till 30 år.

 

Enligt Radio Västmanlands reportage hänvisar politikerna till individens eget ansvar och att alla hemlösa inte vill ta emot hjälp. Så kan det vara men även om det är så, så borde det i tider av sträng kyla snabbt kunna ställas i ordning sovsalar i en idrottshall eller någon annan lämplig plats där hemlösa med enkelhet skulle kunna övernatta i stället för att helt vara hänvisade till kylan. Finns viljan så borde det trots allt gå att hitta tillfälliga lösningar.

 

Men målet måste trots allt vara att alla människor skall ha rätt att ha ett tak över sitt huvud och detta omedelbart!


Kommentarer
Postat av: Thomas

"Det finns inga hemlösa i Köpings kommun"

Det svaret fick jag när jag ställde en fråga i kommunens hemsidas frågeforum för något år sedan.

Det tycker jag är lite märkligt eftersom det bor en uteliggare i vår källare under vintrarna och vet att det förekommer i andra flerfamiljshus runt om i kommunen.

Är det så att politikerna kör med någon slags "strutstaktik" det man inte ser, det existerar heller inte?



Hälsningar Thomas

2010-12-04 @ 11:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0