VÅGA VÄGRA! KÖP NÄRODLAT, NÄRPRODUCERAT!!!

Någon gång på 80-talet när jag bodde i Motala ordnade vi en konferens. Jag bokade bord på en restaurang för en del av deltagarna. Jag beställde lax. Till min förvåning kom inte laxen från någon av våra älvar utan den kom från Japan. Jag förstod inte riktigt varför men förklaringen kom snabbt. Det var billigare för restaurangen att köpa från Japan än att köpa i Sverige. Skall jag köpa kläder idag då har jag oftast att välja mellan några få butiker så är det såväl för män som för kvinnor. Dressman, Kapp-Ahl, H-M och några jättar till äger marknaden. Vilket för sin del ger, enligt min mening, inte så sällan en ganska stor enformighet inte så sällan producerad i Kina! Jag gillar inte enformighet. Jag gillar mångfald! Jag kan tycka att det kan vara roligt att åka till en stormarknad att handla men jag älskar att kliva in i en liten butik med egen nisch och finna något som inte i första hand är en dussin vara och där jag kan få personlig service utöver det vanliga! Vart tog nu laxen vägen? Skulle jag haft samma inställning till saker och ting som jag har idag då skulle jag vägrat boka bord på en restaurang som hämtar lax från Japan. Inte för att jag har fördomar mot Japan. O, nej. Är det något land som jag gärna skulle vilja åka till är just Japan som jag respekterar helt och med stor kärlek Men för den skull behöver jag inte äta lax från Japan eller var den nu än må komma ifrån om den nu inte kommer från Sverige. Vad jag funderar på helt enkelt är att vi som konsumenter skall var och en för sig och tillsammans helt enkelt kräva närodlat och närproducerade varor! Det skapar arbetstillfällen och är ett otroligt snällt och bra miljöval!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0