RÖR INTE AKUTMOTTAGNINGEN VID VÄSTMANLANDS SJUKHUS I KÖPING!

För rätt många år sedan gick jag med i ett demonstrationstionståg på mellan 15000-20000 människor i Köping som protesterade mot ett förslag att BB i Köpings skulle läggas ner.

 

Trots massiv protest lades BB ner.  Jag var emot den nedläggningen men landstingspolitikerna lyssnade inte på oss, inte ens mitt eget parti Folkpartiet hade något emot att BB:n flyttades till Västerås.

 

Västmanlands sjukhus Köping har överlevt den nedläggningen. Idag går landstinget i Västmanland med rejält underskott. Det diskuteras vad som skall göras för att stoppa underskottet. Vad som diskuteras bakom stängda dörrar har inte läckt ut. Men oron för att Västmanlands sjukhus i Köping skall mista sin akutmottagning är stor.

 

Jag är glad över att kommunstyrelsen i Köpings kommun klart och tydligt har visat att vi är emot en sådan åtgärd. Att lägga ner akutmottagningen vid Västmanlands sjukhus i Köping är som moderaten Ola Saaw har uttryckt det en krigshandling.

 

Att lägga ner akutmottagningen vid Västmanlands sjukhus i Köping är enligt min mening inget annat än en dödsstöt för lasarettet. Det är något som enligt min mening är helt enkelt oacceptabelt. Möjligtvis sparar landstinget på kort sikt men på lång sikt blir det inget annat än en förlust och då tänker jag inte i första hand på pengar utan på det viktigaste som finns, människoliv.

 

Västmanlands sjukhus i Köping är framstående i medicinsk vård med erkänt bra läkare, personal! Jag anser att landstigstyrelsen snarast möjligt skall deklarera att akutmottagningen vid lasarettet i Köping inte skall röras utan istället skall det satsas på fortsatt kompetens-utveckling som även i framtiden kan garantera att läkarna och övrig personal stannar i Köping.

 

Nu finns det människor som reagerar på att vi innan något beslut har fattats kämpar för Västmanlands sjukhus i Köping. För egen del tycker jag att vi skall kämpa ännu tydligare. Starta gärna namninsamlingar i Västra Mälardalen för bevarandet av akutmottagningen vid Västmanlands sjukhus i Köping. För egen deltar jag gärna utan tvekan i en demonstration där vi visar att vi menar allvar.

 

När landstingspolitikerna väl har fattat ett beslut tror jag att det är mycket svårt, hart när omöjligt att ändra på det. Därför skall vi låta våra röster bli hörda nu!

 

Personalen har gjort det, Kommunstyrelsen i Köping har gjort det. Var också du med, starta protestlistor på din arbetsplats i ditt grannskap och adressera det till landstingsstyrelsen i Västmanland.

 

Jag ser även gärna att företagen i Västra Mälardalen uttrycker sina åsikter i denna fråga.

 

Jag förstår att landstinget i Västmanland behöver spara pengar och att även Västmanlands sjukhus i Köping skall dra sitt strå till stacken.  Hur det skall gå till har säkert personalen på Västmanlands sjukhus i Köping goda idéer kring, lyssna på dem som kan och förstår sin verksamhet bäst!

 

Men rör inte akutmottagningen vid Västmanlands sjukhus i Köping!!!


Kommentarer
Postat av: Micke

Att protestera EFTER att besluten tagits är ju knepigare än att göra det INNAN...bara att köra på....!



Har många ggr sett liknande grejer där man inte frågar personalen...det är ju ändå de som har insyn i organisationen på riktigt...det är ju de som kan göra besparingar på ett bra sätt.

2012-04-21 @ 10:56:16
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0