En Bloggares återkomst.

Sten Tolgfors är allt annat än ynklig och vek!

 

Det var nu ett par månader sedan som jag skrev. Anledningen har varit att det helt enkelt har varit så mycket annat att jag tillfälligt prioriterat bort bloggningen.

 

Det mesta av min fritid har gått åt att regissera Arsenik och Gamla spetsar, en kriminalfars av Joseph Kesselring som framfördes under mars månad på Hagateatern i Köping.

 

Jag ska villigt erkänna att det flera gånger har kliat i skrivarfingrarna. Alltifrån diskussionen om pensionärsåldern som enligt statsministern Fredrik Reinfeldt skulle kunna tänkas bli först vid 75-års åldern till Sten Tolgfors plötsliga avgång.

 

Om pensionsåldern kan jag bara säga att det måste ändå varje individ få välja och bestämma själv. Detta är nog inte något nytt. Redan nu finns det människor som arbetar fast de har fyllt 70-år.

 

När jag började min första tjänst som pastor i Kinna Missionsförsamling så var ungdomspastorn i Borås Missionsförsamling 80-år gammal.

 

Sten Tolgfors avgång kom plötsligt men ändå inte helt oväntat. Vi får inte glömma port att även ministrar är människor med känslor. Jag tar idag inte ställning till huruvida Sten Tolgfors har gjort rätt eller fel för där är min kunskap i frågan helt begränsad. Vad som är sanning, vad som är mörkläggning, det får de utredningar som nu är i gång och skall komma igång bland annat genom Konstitutionsutskottet visa.

 

Men en sak kan jag ta ställning till och det är att jag har full respekt för att Sten Tolgfors väljer sin familj framför att fortsätta som försvarsminister. Aftonbladets Lena Mellin gör mig djupt besviken när hon kallar Sten Tolgfors förklaring, att han väljer att avgå som försvarsminister, för ynklig och vek. Det minsta jag förväntar mig är att en erfaren journalist  skall kunna skilja på vad hon skall granska och ha synpunkter på och vad hon helt enkelt får acceptera som uttryck för privatlivet.

 

Vad jag menar är att det är självklart att Saudiaffären skall granskas, lika självklart tycker jag att oavsett om man är minister eller inte så har man rätt till privatliv och har rätt till respekt för sina framförda skäl utan att för den skull kallas för ynklig och vek!

 

När Sten Tolgfors väljer sin två åriga son framför att vara försvarsminister tycker jag att han är allt annat än ynklig och vek!


Kommentarer
Postat av: Micke

Välkommen tillbaka :)



Jo, du har så rätt, måste ju få vara upp till var och en om man vill jobba längre.

Vad många är oroliga för, om jag förstått saken rätt, är att det så småningom trots allt kan bli obligatoriskt.



Så du har varit pastor? Va kul...faktiskt...har ett förflutet inom Missionskyrkan själv...bra ställe det där.



Ha de bäst.

2012-04-04 @ 11:29:52
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0