DESSA ERBJUDANDEN AV ALLA DE SLAG – TROR DE ATT JAG ÄR DUM?

Ibland undrar jag hur dum en del webbförsäljare tänker sig att jag är? Idag fick jag följande mejl.


Härmed godkänns din begäran om 10 000 extra varje månad under de kommande tio åren.
Vi har dock sett att ditt adressfält ännu inte är ifyllt. Fyll i fälten så att vi så snabbt som möjligt kan se om det är du som får 10 000 kronor i månaden i tio år!”



Observera den första meningen där det tydligt framkommer att min begäran om 10 000 extra varje månad under de kommande åren är GODKÄNT!  Jag har inte lämnat in någon begäran och jag har ingen aning om vilka som står bakom detta mejl. Men visst, om det är seriöst och lagligt, då har jag inget emot att i 10 år ta emot 10 000 kronor extra varje månad i och med att min så kallade begäran enligt mejlet är godkänt.

 

Men om det är godkänt varför skall jag då fylla i fälten för att se om det är jag som får de där 10 000 kronorna. Antingen är man godkänd eller så är man inte godkänd och får tävla med andra för att bli godkänd.

 

Nu är detta mejl inte den enda som droppar in i min mejlbox. Jag har vunnit TV, IPad, telefoner, jag har blivit miljonär genom att vinna 100 000 tals euro, mm bara jag fyller i frågor om min ekonomi, om vad jag är intresserad av osv. Nu är jag en sådan som helst behåller denna typ av information för mig själv.

 

Jag förstår att folk vill tjäna pengar. Men som konsument måste jag kunna säga nej innan alla dessa erbjudanden översköljer mig. Visst kan jag klicka på en länk för att avsluta mejlet. Men varför skall jag klicka på en länk i ett mejl som jag aldrig någonsin har bett om att få?

 

Om någon kan ge mig råd om hur jag kan undvika att få mejl av ovan nämnda slag är jag tacksam!

 

Förresten om någon är intresserad av att köpa en tre år gammal 7 växlad damcykel i befintligt, bra skick? Det enda ni behöver göra är att i helgen gå ut på blocket kolla in cykeln och lägga ett bud utan att fylla i vilken ekonomi, vilken tidning, vilket läppstift eller vad det nu är för något som du gillar!


Kommentarer
Postat av: Tina

Själv har jag någon gång för länge sedan fyllt i min mailadress i någon sån där webtävling. Därför rasar det in an massa konstiga mail om tävlingar och annat skit. Direkt så markerar jag dessa som skräppost och öppnar dom aldrig. Det är nog enklaste utvägen. Då slipper du dessa skräpmail i inkorgen i alla fall.

2011-03-24 @ 09:33:34
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0