ATT LJUGA ELLER INTE LJUGA – DET ÄR FRÅGAN!

Jag var kring 12 år gammal då jag läste flera av Shakespeares dramer hemma hos min moster och morbror vilka båda var skådespelare. Jag förstod inte så mycket av det jag läste men jag roade mig med att välja roller. Av någon anledning valde jag ofta någon biroll och sällan huvudrollen. Om det berodde på blyghet eller att det inte så sällan går illa för huvudrollerna som ex. Hamlet och Othello, vet jag inte riktigt.

 

I den åldern saknade jag analysförmågan. Ibland längtar jag tillbaka till den åldern för allt analyserande kan ibland sätta hinder i vägen för att man ska se verkligheten som verklighet, som den utspelar sig och är.

 

Här är det inte alltid så enkelt. Hamlet säger de berömda orden: ”Att vara eller inte vara”. Den som analyserar vad Kadaffi i Libyen har sagt de gångna veckorna, skulle kunna säga: Att ljuga eller inte ljuga är den stora frågan.

 

Efter att FN har beslutat om flygförbudszon över Libyen har Kadaffi och hans trogna vid ett antal tillfällen upprepat att de håller sig till FN:s beslut. Men verkligheten har varit något helt annat. Kadaffi säger en sak och gör en annan. Detta kännetecknar en person som inte håller sig till verkligheten.

 

Den som inte håller sig till verkligheten ändrar hela tiden sin berättelse. Att hålla reda på en lögn är lika svårt som att hålla en orm i handen utan att den hastigt glider ur ens händer. Problemet med den som hela tiden ändrar verkligheten och till och med gör den till en sanning är att den personen till sist verkligen tror att det är lögnen som är verkligheten.

 

Nu är det bara stilla hoppas att Libyens folk blir av med lögnen och få gå en ljus framtid till mötes.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0