VAD ENGAGERAR OSS ALLRA MEST?

Visst var det härlig väder idag. Värmen kom överraskande, omsvepande, uppmuntrande. Längtan efter ett hav, en sjö, ett vattendrag kommer instinktivt när man sitter i ett varmt arbetsrum.

 

Vädret är något vi alltid har åsikter om. Det går nästan inte en enda dag utan att kvällspressen talar om hur sommarens väder blir. En vecka varnas vi för kyla en annan vecka varnas vi för risk för värmeslag.

 

Uppenbart verkar det vara så att vädret är det som engagerar oss allra mest. Testa att skriva in ordet vädret i din webbläsare.  På 0.13 sekunder fick jag 19,900,000 resultat! På ordet omtanke fick jag  3,420,000 resultat på 0.23 sekunder medan ordet ensamhet gav 3,030,000 resultat på 0.17 sekunder. Jag tröstar mig med att ordet fred, överträffar vädret med 378,000,000 resultat på 0.08 sekunder så även ordet kärlek  22,500,000 resultat på 0.07 sekunder.

 

Visst är det viktigt med vädret så att man vet vad man skall ha på sig för kläder. Men det viktigaste trots allt tror jag är att vi vågar ge tid åt oss själva och varandra så att vi kan ha fred med oss själva och med vår omvärld. Utan kärlek och omtanke blir vi lätt uttorkade och då är det inte så konstigt att vi inte riktigt orkar med vare sig oss själva eller vår omvärld!

 

Nu när semestern står vid dörren, passa på och ge tid för varandra. Ge rum för kärleken för omtanken oavsett om det stormar eller det är strålande varmt! Vi kanske kan få tid med i första hand oss själva, dem som står oss nära, samt att hälsa på dem vi inte haft tid med på länge men som vi lite då och då tänker på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0