TA KONTAKT MED ETT POLITISKT PARTI – ENGAGERA DIG!!!

Jag tillhör dem som inte har glömt bort Ragnar Jändel – arbetardiktaren från Blekinge. Det finns särskilt en dikt som jag gärna återvänder till. Den dikten är: ”Kallelse”. Läs den gärna i lugn och ro.

Jag var född till predikare, till att bära facklor för mänskligheten,

jag hade hört det djupaste eländets gråt, jag hade det brinnande gossehjärtat,

den enda eld som brann i den förtvivlat karga bygden,

hjärtat, som hungrade efter stora dåd och gärningar,

drakdödarens, martyrens.

När mor grät i förtvivlan, när far satt ensam vid brännvinsflaskan och grät,

när bönderna låg fulla efter vägarna,

när den gudfruktige fjärdingsmannen utmätte kon för skuld –

då kände jag det så underbart:

detta skall du hjälpa,

denna värld skall du omskapa.

 

Jag sprang som galen genom den brinnande ljungen

och om natten, när jag höll på att somna,

kom Jesus, frälsaren, mörk och skön,

och fäste en vild törnrosblomma på bröstet

på min trasiga skjorta.

 

Vi lever i dag i en värld där alltfler människor blir fattiga, där alltfler människor hamnar utanför samhällens trygghetssystem. Under min semester har jag mött fler hemlösa, flera som försöker försörja sig genom tiggeri än tidigare.

 

Missnöjda röster hörs lite här och där. De som inte känner till att jag själv är fritidspolitiker, har inte så svårt att svärta ner politiker. I de sammanhangen kan jag vara väldig tydlig med att jag själv är fritidspolitiker och att jag helt och hållet tror på demokratin!

 

Det jag längtar efter idag är en politisk förnyelse genom att flera människor än tidigare väljer att ansluta sig till de demokratiska politiska partierna för att engagera sig i politikens utformning!

 

Idag är det lätt att på nätet hitta varje partis ideologiska kärna, politiska riktlinje. Läs den och välj vilket parti som står dig närmast. Börja engagera dig nu så att du nästa gång när det är val kan hamna på valbar plats just i det parti som står allra närmast dig!

 

För egen del tycker jag att man också kan ta kontakt med de olika lokalavdelningarna och be om att få besöka ett möte, ställa sina frågor så att man lär känna det parti som man vill engagera sig i!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0