FOLKPARTIET och CENTERN

Idag har Folkpartiets och Centerns ungdomsförbund gjort ett gemensamt uttalande där de föreslår att de två partierna skall bli ett nytt liberalt parti.

 

Liberala ungdomsförbundets ordförande Adam Cwejman menar att om inget sker kan Centerns och Folkpartiets framtid på sikt vara hotad. Adam Cejman gör, enligt min mening, rätt analys när han säger ”att svensk politik kan förändras snabbare än vad vi tror. Det innebär att även de gamla partierna måste vara beredda att anpassa sig och vara föränderliga. Det har Centern och FP inte varit.”

 

Jag håller med Adam Cwejmans analys. Det är otroligt viktigt att politiken finns med i tiden och inte hänger sig fast vid det förgångna. Moderaterna har visat att det är möjligt med förändring.

 

Det jag ställer mig tveksam till är att en sammanslagning mellan de två partierna skulle vara den lösning som vitaliserar och radikalt lyfter den liberala politiken för invånarnas bästa.

 

Sammanslagningar har en tendens att i vissa lägen utarma de grupper som går samman. Att gå samman till ett parti på grund av att Moderaterna har blivit starkare efter valet är inte ett hållbart motiv.

 

Jag har vid flera tillfällen framfört och fortsätter att framföra att det viktiga för Folkpartiet är att hitta tillbaka till sin socialliberala ådra. Vi behöver få en förnyelse där vi inte i första hand uppfattas som ett kravparti eller ett enfrågeparti utan ett parti som är hela livets parti!

 

Hela livet är inte enbart de viktiga skol- och integrationsfrågorna. Hela livet är just hela livet och det är i det som vår politiska utmaning ligger, att forma en politik som omfattar hela livet – för alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0