DEN NYA MEDIELAGEN I UNGERN och ÅSIKTER OM ETT FÖRETAG PÅ FACEBOOK.

Den nya medielagen i Ungern, som jag skrev igår om, har får hård kritik idag från EU-ledamoten, Cecilia Wikström (fp) som kallar lagen för en ”ynkedom”. Cecilia Wikström anser att lagen måste stoppas.


Samtidigt hörde vi på nyheterna idag om tre personer som plötsligt fått avsluta sitt jobb på Volvo Powertrain i Skövde. Anledningen till att de fick sluta var att de kallade Volvo Powertrain för ”dårhus” och ”gökboet 2”på Facebook.

 

Jag undrar vad skillnaden är på yttrandefriheten?

 

För egen del tycker jag inte att man skall uttrycka negativa åsikter om sin arbetsplats i sociala medier. Negativa åsikter bör man framföra direkt till företagsledningen och facket. Men om man nu ändå framför dem offentligt, är det verkligen rätt att få sparken för det?

 

Hur jag än vrider och vänder på det så tycker jag att yttrandefriheten inte enbart kan gälla journalister, det måste kunna gälla oss alla. Vi måste kunna våga säga vår innersta mening utan att riskera avsked. Samtidigt bör vi nog vara medvetna om att allt vi säger, skriver och gör kan få konsekvenser.

 

För egen del tycker jag ändå lika illa om Volvo Powertrain i Skövdes beslut om att avskeda de tre personerna på grund av deras publicerade åsikter på Facebook, som jag tycker illa om den nya medielagen i Ungern. Det skall bli intressant att se om Cecilia Wikström eller någon annan politiker har åsikter även om det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0