APOTEKEN I BLICKPUNKTEN!

Häromdagen var jag på apoteket för att inhandla Bifolac som innehåller mjölksyrabakterier. Mjölksyrabakterier är alltid bra att ha med sig när man är på semester. Ett rör Bifolac innehåller 30 tabletter och kostar 56 kronor.  I alla fall kostade det för några månader sedan.

 

Denna gång var priset 96 kronor. Till och med Apotekspersonalen själv reagerade och fick dubbelkolla så att det inte har blivit något fel. Jag lät bli att köpa. En prisökning med 40 kronor på några månader var alldeles för häftig.

 

Dagen efter gick jag till ett annat Apotek, där kostade exakt samma vara, exakt samma tillverkare, 76 kronor.

 

Jag har utan tvekan varit positivt inställd till statens försäljning av Apoteksbolaget med följd av nya aktörer på marknaden. Idag är jag högst tveksam till om det var så bra.

 

Min tveksamhet baserar jag inte i första hand på att Bifolac priset och så även andra priser har väsentligt ökat. Utan min tveksamhet baseras i huvudsak på att det kan vara svårt att få fram mediciner som är utskrivna på recept och att alla apotek inte har tillräckligt med receptarier.

 

Träffade häromdagen en vän som fick ta sig från det ena apoteket till det andra för att få tag i receptutskriven medicin som inte fanns inne på apoteket. Min vän är sannerligen inte ensam om det. Det tillhör mer vanligheterna än ovanligheterna att man får avhämta sin medicin en eller två dagar efter. Detta är en väsentlig försämring jämfört med tidigare och jag tror att apotekspersonalen själv lider av det. För i alla fall i det apotek där jag brukar handla är personalen den allra bästa!

 

Kan det vara så att vi idag har alldeles för många aktörer på en marknad som trots allt inte är större än när Apoteket var i statens ägo? Kan det vara så att leverantörerna till Apoteken är detsamma som tidigare och att deras logistik helt enkelt inte räcker till? Kan det vara så att kravet på vinstökningar inte motsvarar ökningen av kundunderlaget?

 

Jag hoppas att det snarast kommer ett opartisk allsidig utvärdering av försäljningen av Apoteksbolaget, vad det är som fungerar bättre och vad det är som fungerar sämre. Har du synpunkter på Apoteket är jag tacksam om Du delar med dig!


Kommentarer
Postat av: Tinezza

Jag har alltid varit emot att man ska släppa monopolet för det blir inte bra, enligt mig. Jag bloggade om detta och just apoteket http://tinezza.blogg.se/2010/november/sa-ratt-man-hade.html Exakt som jag trodde att det skulle bli och så blev det. Nej, ta tillbaka monopolet till staten !!

2011-08-13 @ 12:28:45
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: Micke

Snart dags att bojkotta apoteket o gå tillbaka till örter o annat man kunde finna lindring av krämpor med förr....?

2011-08-19 @ 18:20:36
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0