VISST BEHÖVER VI VARANDRA!

När jag skrev bloggen ”Att välja sitt eget liv” tänkte jag i väldigt höggrad på varje människans rätt att leva sitt eget liv.

 

Att välja är självklart inte alltid det lättaste. Inte så sällan behöver vi en tydlig varudeklaration för att vara säkra på vad vi vill välja. Även om vi alla förväntar oss att varudeklarationer skall vara tydliga och rätta så kan de faktiskt vara vilseledande särskilt om man glömmer läsa det finstilta. Våra val kan bli rätt men också fel.

 

För egen del har jag självklart gjort fel val i mitt liv men det skulle aldrig få mig avstå från att välja. Det är genom att våga välja som jag inte så sällan lär mig mera om livet.

 

Som en kommentar till bloggen ”Att välja sitt eget liv” fick jag kort och gott följande: ”ensam är svag tillsammans är vi starka” – Som jag ser det så är detta  en så kallad ”varudeklaration” som kan vara både rätt och fel beroende på vilken situation i livet vi befinner oss i.

 

Latinets Solum fortis est betyder: Ensam är stark.

 

Även denna så kallade ”varudeklaration” kan vara både rätt och fel.

 

För egen del har jag mött människor som i kollektivet har blivit totalt anonyma och bortglömda. Jag har också mött människor som tack vara kollektivet har hittat sin livsmening.

 

Jag tänker på alla ensamma vårdnadshavare som inte har valt ensamheten men som trots motigheter, svårigheter klarar av sin uppgift på grund av en inneboende styrka som de knappt trodde fanns! Jag beundrar dem från djupet av mitt hjärta.

 

En del har valt ensamheten själva andra inte. Variationerna är otaliga liksom upplevelserna av det.

Valen vi väljer är inte alltid frivilliga såtillvida att det alltid finns och kommer att finnas situationer då omständigheterna är sådana att vi tvingas välja beslut i våra liv som vi innerst inne inte har tänkt på och inte har önskat.

 

Men till slut är det ändå vi som väljer! Den rätten skall ingen ta ifrån oss.

 

Jag har under årens lopp blivit mer och mer medveten om att ingen människa kan leva en annan människas liv för varje människa är unik och förblir unik!

 

Jag är helt medveten om att djupast sett är vi alla människor på jorden beroende av varandra. Vårt sätt att leva livet på, vårt sätt att se på våra medmänniskor formar framtiden långt utanför vår egen dörr.

 

Visst är det så att vi behöver varandra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0