VÅGA TALA OM ALKOHOLKONSUMTION UTAN SKULD- OCH SKAMBELÄGGNING.

I praktiskt taget varje nummer av en kvällstidning finns det en annons för alkohol. Och under varje annons för alkohol finns det en varningstext typ: ”Alkohol är beroendeframkallande”

 

På samma sätt är det med reklam för cigaretter som påminner den som köper cigaretter att det kan framkalla cancer.

 

Söker man efter information på exempelvis viner på internet så avkrävs det att man fyller i vilket år man är född för att ”webbsidan innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 20 år.

 

Tillåt mig skratta. Vem bryr sig om varningstexter, vem bryr sig om att informationen om alkohol endast riktar sig till den som fyllt 20 år.

 

Jag har inte så sällan träffat ungdomar vars alkoholvanor är etablerade långt innan 18-årsåldern och där alkoholen sammankopplas med att ha roligt.

 

För rätt många år sedan kidnappade jag och några vänner min fru i samband med hennes födelsedag för att genomföra en kryssning till Helsingfors.

 

Vi hade utan tvekan väldigt roligt. Så pass roligt att på morgonen när vi skulle äta frukost kom servitrisen till vårt bord och berättade att hon blev utskälld av några passagerare efter att vi hade lämnat vårt bord på kvällen.

 

Anledningen till att hon blev utskälld var att på frågan vad hon serverade oss för dryck svarade hon, alkoholfritt. Det trodde inte frågeställarna för man kan inte ha så roligt som vi hade om man inte dricker alkohol. Men det är precis vad vi kunde ha.

 

Det bästa av allt, var att vi kom ihåg allt dagen efter utan att leta efter eventuella pinsamheter som vi skulle ha behövt be varandra om ursäkt för.


Igår var det en sådan dag då vi hade väldigt roligt i samband med att vår son gifte sig och återigen var alkoholen frånvarande. Men glädjen stod högt i tak kan jag lova och de allra flesta som var där var ungdomar!

 

För egen del tycker jag att till god mat kan ett glas vin vara gott. Men det är jag själv som bestämmer och inte alkoholen. 

 

En bra indikation på vem som bestämmer, om det är alkoholen eller jag själv, är om jag kan nöja mig med att enbart dricka ett glas eller om jag helt enkelt måste fortsätta dricka fast jag har bestämt mig för att det inte skall bli mer.  

 

Det finns fortfarande mycket tabu kring att tala om alkohol särskilt när man känner att man eventuellt kan vara på väg in i ett riskbruk.  Ett hyfsad bra instrument för en själv är att göra det så kallade AUDIT-testet. Det finns på nätet och det ger snabbt svar på var man befinner sig i sitt alkoholbruk.


Enligt Vårdguiden dricker var sjätte svensk för mycket alkohol. Frågan är om vi vågar tala om detta utan skuld- och skambeläggning men med syfte att minska alkoholens skadeverkningar och visa på att den varaktiga glädjen inte sitter i alkoholen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0