MED ELLER UTAN BRÖSTPUMP!

Dagens Expressen har på sin första sida följande rubrik: Ohly i utspel i SVT: Pappor kan amma med bröstpump.

 

Rubriken fick mig att stanna upp – vadå amma med bröstpump. Med ett litet leende på läpparna såg jag mängder av pappor inskaffa bröstpump för att kunna amma sina barn. Bakom mitt leende förstod jag att rubrik är en sak och verklighet något annat.

 

Inne i tidningen citeras Lars Ohly (v) då han säger: ”Jag var hemma åtta månader med varje barn. Min dåvarande fru använde bröstpump och det går idag också.”

 

Jag vet självklart vad bröstpump är, det använde min fru redan för drygt 30 år sedan. Så bröstpump har jag absolut ingenting emot.

 

Men vad som kan få mig att reagera är om man skall lagstifta om delad föräldraförsäkring där användning av bröstpump ingår som ett viktigt argument.


Jag anser att tvingande åtgärder, genom lagstiftning, inte är en bra framkomlig väg för att ta ett delat ansvar för barn.

 

Det måste ändå föräldrarna sinsemellan, själva komma överens om, utifrån de förutsättningar som de har och som de själva anser är bäst för familjen.

 

När våra barn var små ville jag stanna hemma med barnen men just då, av olika anledningar jag inte tar upp här, så var detta inte möjligt.

 

Sen en sak till, vi är olika och har olika lösningar på vad som fungerar för oss bäst, låt oss få fortsätta med det, med eller utan bröstpump men utan politisk inblandning!


Kommentarer
Postat av: ingrid asplund

Groderna hoppar ur de rödgröna !!

och löftena basuneras ut -- höjd bensinskatt skall kompenseras med spårbunden kommunication ... i väntan på det åker miljöpartiets språkrör i en

bensinslukande BMW -

bil till tv-studien .

2010-09-07 @ 08:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0