JAG HEJAR PÅ MÅNGFALDENS SVERIGE!

Jag kommer inte ifrån att jag har svårt att acceptera generaliseringar. Särskilt svårt har jag med de generaliseringar där invandrargrupper utpekas för att stå för en viss typ av brott.

 

När man generellt pekar ut vissa grupper i samhället så riskerar man att helt missa målet med sin kritik.

 

Vill man komma till rätta med kriminalitet, våld mot kvinnor och barn så är det viktigare att identifiera problemet och dess orsak oavsett etnicitet än att tro sig lösa problemet genom att peka ut och därmed förfölja visa grupper.

 

När jag på 80-talet läste invandrarkunskap fick jag faktamässigt lära mig att invandringen efter andra världskriget slut var det som i höggrad bidrog till att bygga upp Sveriges välvärd.

 

På 80-talet arbetade jag en kort period som flyktingassistent vid skolkontoret i Motala kommun. Mitt arbete bestod delvis i att gå runt i kommunens skolor och hålla lektioner om invandring och flyktingskap.

 

Speciellt kommer jag ihåg en klass där en av eleverna i början av lektionen klart och tydligt deklarerade att han inte ansåg att någon invandrare skulle få finnas i Sverige. Jag undrade hur han såg på mig och svaret var rakt fram, du skall åka tillbaka dit du kommer ifrån, du skall inte vara kvar i Sverige.

 

Jag fråga honom om han visste varifrån hans släkt kom ifrån. Jodå, det visste han. De kom från Ryssland. Jag sa till honom: ”Men om de kom från Ryssland , har även du invandrarbakgrund” Detta var svårt att smälta för honom. Men när lektionen var över, stannade han kvar i klassrummet och han sa till mig. ”Nja, du behöver inte åka härifrån, du kan stanna kvar.”

 

Okunskap och fördomar, fördummar.  Kunskap, berikar och utvecklar.

 

Idag spelar Sverige EM-kvalmatch mot Ungern. Jag kan inte låta bli att vara jätteglad över att det nya Svenska landslaget innehåller fem spelare med utländsk härkomst.

 

1.  Zlatan Ibrahimovic av bosnisk och kroatisk härkomst

2.  Ola Toivonen av delvis finsk härkomst

3.  Emir Bajrami av kosovoalbansk härkomst

4.  Daniel Majstorovic av bosnisk härkomst

5.  Behrang Safari av persisk härkomst

 

I skrivandets stund har jag ingen aning om hur det kommer att gå för Sverige i kvällens landskamp. Jag själv är som vanligt delad. Det är något av mångfaldens dilemma. Jag vill att båda Sverige och Ungern skall gå vidare så jag skulle helst vilja att båda lagen vinner men så blir det förstås inte.

Med tanke på att min son inte blir så glad om Ungern vinner så får jag heja på mångfaldens Sverige! Heja, heja, heja!


Kommentarer
Postat av: tina

www.bra.se

Brottsförebygganderådet som har mycket intressant, tänkvärd läsning och statistik om brott i Sverige.

Jag lägger inga egna synpunkter i detta utan bara förmedlar fakta med statisik.



Citat från Brå:

Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet

/Det är nästan tio år sedan Brå publicerade rapporten Invandrare och invandrares barns brottslighet – en statistisk analys (Brå-rapport 1996:2). Studien som här presenteras är en uppföljning av den rapporten. Ett syfte är att få en bild av hur invandrare och svenskar skiljer sig åt i den registrerade brottsligheten i dag. Sedan den förra studien har Sverige genomgått en ekonomisk kris som bland annat resulterat i en ökad konkurrens på arbetsmarknaden. Parallellt har antalet invandrare från krigsdrabbade länder ökat kraftigt. De utrikes födda som bosatt sig i Sverige under 1990-talet har därför haft särskilt svårt att etablera sig i det svenska samhället. Det finns anledning att förmoda att bilden av brottsligheten bland svenskar och invandrare förändrats en del sedan förra studien/

2010-09-03 @ 22:00:45
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: ingrid asplund

så är det -- - vi kanske är olika på utsidan men inuti är vi alla lika .. och dessutom lär vi numera alla ha härstammat från apan .

mitt råd är ....SE MÄNNISKAN

2010-09-04 @ 08:39:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0