IBRAHIMOVIC, REINFELDT OCH ALLA VI ANDRA!

Jag funderar lite stillsamt vem som har fått mest mediautrymme sen i somras Reinfeldt, Sahlin, Olofsson, Eriksson-Wetterstrand, Björklund, Ohly, Hägglund eller Zlatan Ibrahimovic?

 

Jag har inget vetenskapligt belägg för det men ser man till tidsperioden juni till första delen av augusti skulle jag inte vara förvånad om det är Ibrahimovic som fått mest utrymme.

 

Jag tror knappast att det har varit en dag då inte hans namn har nämnts. Ena dagen läser vi om honom som en fantastisk fotbollsspelare andra dagen som en arrogant, självupptagen person.

 

Jag roade mig med att skriva in de politiska ledarnas samt Zlatan Ibrahimovic namn på Google. Zlatan Ibrahimovics namn fick ett resultat på 5 150 000 sökningar. Den politikerns som kom närmast var Mona Sahlin på 4 930 000. Resultatet för Reinfeldt blev 3 720 000. Den av politikerna som fick lägst resultat var Peter Eriksson (mp) på 1 140 000 tätt följd av språkrörskamraten Maria Wetterstrand på 1 190 000 sökanden. Skillnaden upp till Zlatan Ibrahimovic är stor. Detta är självklart så kallat väderlöst vetande. Men det som är intressant är att politiken bara drar till sig uppmärksamhet oftast i valtider och budgettider men däremellan kan det vara förhållandevis tyst.

 

För en fungerande demokrati är det viktigt att de politiska företrädarna är synliga och ständigt nåbara så att dialogen med medborgarna kan hållas levande!

 

Jag gillar Zlatan Ibrahimovic som fotbollsspelare men hans åsikter har inget som helst inflytande på mitt liv.

 

Men Reinfeldts, Sahlins, Olofssons, Erikssons-Wetterstrands, Björklunds, Ohlys och Hägglunds åsikter genom de politiska partier de företräder påverkar våra liv på ett helt annat sätt!

 

Och det är här min poäng ligger, nämligen att de politiska ledarna inte företräder, i första hand sig själva utan de företräder sitt parti och de idéer samt lösningar deras partier har på samhället.

 

För att demokratin skall fortsätta leva och fungera är det livsnödvändigt med förnyelse genom att partierna får tillströmning av människor som är villiga att engagera sig i vardagsarbetet för att forma en politik för hela människan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0