GLAD ATT FÅ RÖSTA!

Av tradition brukar min fru och jag promenera till vallokalen tidigt på eftermiddag för att rösta. Denna gång kom vi till vallokalen och lämnade våra röster en timme innan vallokalen skulle stänga.

 

Självklart hoppas jag att valresultatet blir bra. Förstå mig rätt, samtidigt är jag redan glad på grund av att jag har gått och röstat och att jag har fått rösta helt fritt utan att någon tvingar mig till att rösta eller hindrar mig från att rösta.

 

Att rösta är vår demokratiska rättighet och varför inte också vår skyldighet. Varför jag skriver skyldighet är, för delvis, är det genom att vi röstar och tar vara på våra rättigheter som vi kan uppehålla demokratin! Men denna skyldighet är ändå frivilligt och inte påtvingad.

 

Jag har träffat en ung person som har valt att avstå från att rösta. Personens första svar på varför vederbörande valde att avstå från att rösta, blev att det inte finns några politiska partier som tilltalade och att politikerna lovar och lovar men inte håller det de har lovat.

 

När jag önskar att vederbörande konkretiserar vad personen i fråga menar, blir det ärliga svaret att vederbörande inte hade något direkt exempel på det. Och så kommer till sist förklaringen, ”jag har inte tagit reda på vad de politiska partierna står för och när jag inte har tagit reda på det då kan jag inte rösta”. Samtalet slutade med att den unga personen tittade på mig och sa, till nästa val skall jag ta reda på det och då skall jag rösta.

 

Nu skall jag med spänning se fram emot valresultatet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0