Valutvärdering till vilken nytta?

Efter en valrörelse kommer tiden för utvärdering. Vad har vi gjort rätt, vad har vi gjort fel, vad är det vi behöver ändra på. Har vi nått fram med vårt politiska budskap eller har vårt politiska budskap varit för otydligt, osynligt, svagt.

 

För egen del tycker jag att det är synd att vi lokalt inte har ekonomiska resurser till att låta någon utomstående person/grupp göra utvärderingen genom att ställa ett antal frågor till Köpingsborna för att vi skulle kunna bli medvetna om vad det är som gör att vi har nått det resultat vi har nått och vad det är som krävs för att resultatet skulle kunna bli väsentligt bättre.

 

Inte så sällan görs utvärderingarna av oss själva antingen av politiska tjänstemän eller av några i styrelsen.  Utvärderingar görs sällan i samarbete med väljarna.  Det är väljarna som väljer och därmed är det väljarna som vet varför de har valt som de har gjort.

 

Folkpartiet tappade 4 mandat på riksplanet. Det är tappade mandat som betyder mycket. Särskilt med tanke på att Folkpartiet idag inte har någon riksdagsledamot från Dalarna. Det är absolut ett stort minus.

 

I Landstinget Västmanland har Folkpartiet tappat ett mandat och även tillsammans med Alliansen tappat styret i Västmanland.  Att säga att detta har berott på en rikstrend är att underskatta väljarna.

 

I Kommunvalet i Köping, gjorde vi ett bättre resultat än i riksdagsvalet och landstingsvalet. Är jag nöjd med det? Svaret är båda ja och nej. Jag är nöjd över att vi inte har tappat mandat och har fått fler antal röster än vid valet 2006. Men jag är inte nöjd över att vi inte har fått fler mandat och ännu fler röster. Om man blir nöjd i politiken med att ha några få mandat då har man i princip gett upp tron på sin politik.

 

Så visst är valet 2010 över men nu börjar valkampanjen för 2014. För egen del hoppas jag att vi kan få flera nya personer som med liv och lust vill vara med och samtala om vad som är bäst för Köpingsborna, vad det är vi saknar i vår kommun, vad det är vi kan förbättra i vår kommun!

 

Utan en dialog med väljarna står vi stilla, med en dialog kan vi utvecklas och gå framåt.

 

Sen kan jag inte låta bli att hoppas att kommunvalet kommer att skiljas från riksdagsvalet. Det är enligt min mening en demokratisk nödvändighet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0