NÅGRA KORTA ORD OM DET SOM HÄNDER I MALMÖ.

De senaste dagarna har mina tankar liksom många andras varit hos människorna i Malmö.  Jag har vid några tillfällen varit i Malmö och tycker att det är en mycket trevlig stad, nära kontinenten. Det är en stad som jag utan tvekan skulle kunna bo i.


Jag minns särskilt ett tillfälle när jag tillsammans med hundratals scouter var i Malmö och konung Carl XVI Gustaf medverkade och sångaren Jan Johansen sjöng sin låt: Se på mig.


Se på mig kan vara det som den hittills anonyma skytten i Malmö önskar. Även om personen i frågan enligt polisen är en försiktig gärningsman som är mån om att komma undan så ser jag det ändå som självklart att det är uppmärksamhet som personen i frågan söker efter. För den som på måfå skjuter människor med invandrarbakgrund har något som personen eller personerna i fråga vill förmedla.  Jag har väldigt svårt att se att det budskap vederbörande vill förmedla kan stavas på annat sett än hat.  Men varför hata någon man inte känner?  I överhuvudtaget, varför hata?


Malmö är idag en stad fylld med rädsla och sorg.  Jag delar rädslan och sorgen och hoppas att gärningsmannen med det snaraste kan gripas.


Samtidigt så är allt detta som händer i Malmö en stark signal om att vi som lever i Sverige behöver lyssna på varandra och tillsammans fortsätta skapa ett samhälle där klyftorna försvinner och ingen skall behöva vara rädd!


Kommentarer
Postat av: Thomas

Aldrig tänkt tanken att det kan handla om någon slags hämnd?

"Några gjorde så mot mig och nu ger jag igen, spelar ingen roll vem som står i vägen."

Otäckt men Sverige har blivit alltmer våldsamt de senaste 20-25 åren.



Mvh// Thomas

2010-10-23 @ 14:35:40
Postat av: tina

Läste i aftonbladet att samma kula hade dödat en tjej som hette Trez...nåt mer tidigare i år. Hon satt i en bil tillsammans med en kille som hade kriminellt med sig i bagaget. Expertkommentarerna från kriminologer menade att här kunde finnas andra motiv än bara än att det var invandrarhat. Tiden får utvisa hur läget är. Men jag hoppas att dom snabbt får tag i odågan som gör så här.

Det hände mig och sambon en otäck händelse i Malmö för några år sedan som vi aldrig glömmer. Går att läsa på denna länk:

http://tinezza.blogg.se/2009/october/draft-okt-14-2009-1.html

2010-10-23 @ 18:21:25
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: tina

kommentar till min kommentar. På min länk om nu någon vill läsa så har jag skrivit "skottglada" Malmö. Det var ironiskt menat och det klingar illa med dagens händelser. För det har eskalerat med skottlossningar på senare åren. Jag skrev om en händelse för ca fem år sedan. Bara så ni vet...

2010-10-23 @ 18:27:12
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0