MAT OCH TRÄNING TILL VILKEN NYTTA?

För ungefär en månad sedan köpte vi boken ”Magisk GL-Mat” för bättre blodsocker. Boken innehåller många recept och listar 57 livsmedel som skall hjälpa läsaren att gå ner i vikt och bidra till att öka det allmänna välbefinnandet.

 

Under en lång, lång tid av mitt liv gick jag omkring och önskade att det skulle synas att jag hade mage. Jag var under hela min uppväxt och ända fram till den yngre medelåldern smal som en tändsticka.

 

När jag och min nyblivna hustru, under studietiden, var vaktmästare i ett hus på Östermalm i Stockholm kom några av hyresgästerna med en kokbok till min fru strax innan jul så att hon skulle se till att den där stackars magre mannen fick ordentligt med mat så att han skulle gå upp i vikt.

 

Idag har jag den mage jag trodde jag drömde om men som jag helst skulle vilja få bort. Men då krävs det en hel del beslutsamhet. Inte äta godis, inte äta tårta och främst av allt daglig motion.

 

När vi har semester då motionerar vi som aldrig förr med att gå så mycket vi kan men när semestern är över då avtar antalet motionsrundor med mörkrets inbrott. Så då är det klart att övervikten får en klar möjlighet att övervintra vilket jag innerst inne inte önskar.

 

Jag har nu bestämt mig, jag utmanar mig själv till att börja träna regelbundet utan krav men med lust och mål för en bättre hälsa.

 

Jag vill tacka Sveriges Radios Ekot för dagens hälsonyhet som i och för sig inte känns ny men som bekräftar att om man kombinerar goda födoämnen då kan det få mycket bra resultat för människans mående.

 

Enligt Inger Björk, professor i industriell näringslära i Lund, Anne Nilsson forskare och Juscelino Tovar professor, visar nya rön att en rätt kombination av födoämnen som blåbär, fet fisk och fullkorn minskar risken för sjukdomar som åldersdiabetes och hjärt-kärlsjukdomar samt att minnet blir bättre.

 

Nu gäller det att börja använda kokboken, träna och när tillfälle ges trots allt äta en god blåbärstårta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0