Lite annorlunda texter om kärleken!

Idag tänker jag göra det lite enkelt för mig och istället för att själv skriva väljer jag att förmedla texter från andra. Texterna har kärleken som gemensamt tema.


Den första texten är hämtad ur musikalen ”Spelman på taket”
som utspelar sig 1905 i Tsarryssland.  Texten jag fastnar för är en dialog mellan Tejve och hans hustru Golda. Det är från en tid då fadern i höggrad bestämde vem dottern skulle gifta sig med. Det är en tid som är långtifrån jämlik och som är totalt avsaknad av genusperspektiv. Men läser man texten noggrant så är det uppenbart så att trots traditionen är Tejve möjligtvis beredd att lära sig något nytt. Det nya handlar om kärleken bortom traditionen.

Tejve: Golda, jag har beslutat att ge Perchik ledigt så han kan förlova sig med Hodel, vår dotter.

Golda: Va? Han är fattig. Han har ingenting. Absolut ingenting!

Tejve: Men han är en bra karl, Golda. Jag gillar honom. Och vad viktigare är, Hodel gillar honom. Hon älskar honom. Så vad kan vi göra? Det är en ny värld… En helt ny värld. Kärlek. Golda… Älskar du mig?

Golda: Om jag vad?

Tejve: Älskar du mig?

Golda: Om jag älskar dig? Vår dotter ska gifta sig och det är bråk i stan så du är upprörd, du är utsliten. Gå in och lägg dig! Det kanske är magen som krånglar igen.

Tejve: Golda, jag ställer en fråga till dig… Älskar du mig?

Golda: Du är inte klok.

Tejve: Jag vet. Men älskar du mig?

Golda: Om jag älskar dig? I tjugofem år har jag tvättat dina kläder, lagat din mat, städat ditt hus, gett dig barn, mjölkat kon. Efter tjugofem år kommer du och frågar om kärlek. Varför frågar du det nu?

Tejve: Golda, Första gången jag träffade dig var på vår bröllopsdag. Jag var livrädd.

Golda: Jag var blyg.

Tejve: Jag var nervös.

Golda: Jag också.

Tejve: Men min far och mor sa att vi skulle lära oss att älska varandra. Och nu frågar jag dig, Golda: Älskar du mig?

Golda: Jag är din hustru.

Tejve: Jag vet. Men älskar du mig?

Golda: Om jag älskar honom? I 25 år levde jag med honom, kämpade med honom, svalt med honom. I 25 år var min säng hans. Om inte det är kärlek, vet jag inte vad?

Tejve: Så du älskar mig alltså?

Golda: Jag antar det.

Båda: Det ändrar kanske ingenting. Men ändå. Efter tjugofem år är det bra att veta.


Den andra texten är en text som är helt annorlunda. Den är hämtad från Märta Tikkanens
 bok ”Århundradets kärlekssaga”.


Behåll dina rosor

Behåll dina rosor

duka av bordet istället.

 

Behåll dina rosor

ljug lite mindre istället

 

Behåll dina rosor

hör lite vad jag säger istället

 

Älska mig mindre

tro mig mera!

 

Behåll dina rosor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0