Lars Ohly (v) och kristendomens särställning...

I morgon måndag kommer utbildningsminister Jan Björklund (fp) att presentera den framtida kursplanen i religionskunskap som kommer att införas hösten 2011. Kristendomen kommer, tvärtemot Skolverkets förslag, behålla sin särställning i grundskolans religionsundervisning.

 

Enligt artikel i Svenska Dagbladet så anser Lars Ohly (v) att detta inte är bra med tanke på alla dem som utövar en annan religion och alla dem som inte utöver någon religion alls.

 

Jag har stor respekt för Lars Ohlys engagemang för människor och att han värnar om utövningen av Ramadan lika mycket som för jul och påsk. Men jag kan inte låta bli att undra vad det är för fel på att prioritera kristendomen i ett land som trots allt ändå har sina byggstenar på kristen etik och moral. Varför skall allting som ett samhälle har sin grund i suddas ut och nästan göras till onämnbar.

 

Enligt artikeln i Svenska Dagbladet poängterar Jan Björklund att det inte är frågan om rangordning mellan olika religioner. Han säger: ”Det handlar inte om att den kristna religionen är bättre än någon annan, utan det här beror på det enorma inflytande som just kristendomen har haft i vårt land, och fortfarande har i vår del av världen.”

 

När jag var ny som invandrare i Sverige följde jag med ständig nyfikenhet den svenska kulturen. Jag ville veta mera och jag ville lära mig mera om det som är svensk.

 

Samtidigt har mitt liv ständigt berikats av att möta människor från andra kulturer. Jag behöver inte utöva deras kultur men jag kan inhämta kunskap om det så att jag bättre kan förstå!

 

Men hur mycket kunskap jag än inhämtade som ny i Sverige så skulle jag blivit oerhört besviken om inte svenskarna skulle vågat stå för sin kultur och sin tradition. Så för mig, som var en fullfjädrad ateist när jag kom till Sverige, var det en självklarhet att Sverige med sin kristna tradition också låter kristendomen ha en särställning i undervisningen och samtidigt inte undanhålla något från andra religioner och andra kulturers sätt att se på verkligheten.



Så Lars Ohly, fortsätt gärna och värna om minoriteter, men gör det inte omöjligt för majoriteten att hålla fast vid sina goda traditioner!


Kommentarer
Postat av: matilda

håller med dig fullständigt Iván... vi är i sverige och dom svenska traditionerna å tron bör ha lite företräde framför alla andra..det är trots allt det här som är sverige..sen är d superbra att man i skolan får läsa om alla andra religioner oxå men ja du fattar

2010-10-10 @ 20:18:48
Postat av: ingrid asplund

Ivan - du är en Svensk som vi andra kan vara stolta över och som vi andra - lika -olika - kan se upp till.

2010-10-11 @ 10:48:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0