GE SOMALISKA BARN MÖJLIGHET ATT ÅTERFÖRENAS MED SINA FÖRÄLDRAR!

Det är med stor förhoppning och tillfredställelse som jag hälsar migrationsminister Tobias Billström vilja att titta på konsekvenserna av att Migrationsverket sen mars månad i princip inte direkt beviljar anhöriginvandring från Somalia. Anledningen att man avslår somaliska barns ansökan om återförening med sina föräldrar är att personer från Somalia har pga den politiska situationen i landet, svårt att styrka sin identitet i och med att det i princip är omöjligt att få passhandlingar utfärdade i det kaos som råder i Somalia. 

 

Jag har själv träffat flera somalier som är förtvivlade över att inte kunna få sina barn till sig. Det som har utmärkt de somalier jag har träffat här i Köping är att de är väldigt starkt inriktade på att lära sig svenska och så snabbt som möjligt komma ut i arbetslivet. Flera av dem jag har träffat har utbildning och yrkeserfarenhet från hemlandet.

 

Att leva utan sina barn är väldigt svår. För egen del kan jag förstå den förtvivlan och hopplöshet familjerna som för närvarande inte får förenas med sina barn, känner.

 

När jag och min bror kom till Sverige 1965 som familjeåterföreningsfall, förstod jag att min far, som jag under flera år trodde antingen inte brydde sig om mig eller till och med var död, kämpade mycket målmedvetet för att vi skulle få förenas med honom i Sverige.

 

Min far kom till Sverige som flykting 1956. Det var inte en frivillig flytt utan en påtvingad flykt! Att få hit barn från kommunistiska Ungern var i det närmaste omöjligt men med envishet och målmedvetenhet lyckades min far att få hit oss.

 

I år har hittills 1073 somaliska barn vars föräldrar finns i Sverige sökt uppehållstillstånd. Om jag har förstått det rätt så har i stort sett alla fått avslag. Barnen är offer för krig liksom deras föräldrar. Det är bra att Sveriges regering nu gör något åt det. Jag hoppas att det inte tar för lång tid. Att barnen inte skall behöva vänta åtta år, som jag och min bror, innan de får återförenas med sina familjer!


Kommentarer
Postat av: Tina

Jag för min del hoppas på den nya infrastrukturministern som efterträder Åsa Torstensson och hoppas han/hon ser över det dåliga med Svenskt internationellt skeppssregister. Kolla in mitt inlägg på http://tinezza.blogg.se/2010/september/utkast-sept-22-2010.html

Alla hoppas vi på förbättringar i olika intressen

2010-10-07 @ 17:40:07
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: Thomas

Vad är det för föräldrar som flyr och lämnar kvar sina barn?

Jag skulle offra allt, tom mitt eget liv för att mina barn skulle komma i säkerhet innan jag tänkte på mig själv.

Existerar inte talesättet "Kvinnor och barn först" i Somalia?

2010-10-08 @ 14:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0