ÄR DET LEDIGT HÄR?

Idag var jag med om något jag inte har varit med om tidigare. Jag åkte till ABB arenans restaurang för att äta lunch. Jag skulle träffa en person för ett kort sammanträde. Personen i fråga tog fel på tiden men det gjorde inget för ärtsoppa och pannkaka skulle jag i alla fall äta. Restaurangen var närmast fullsatt. Jag gick till ett bord med sex platser, där det satt tre män och frågade om det fanns en ledig plats. Svaret blev, vi väntar på en till. Strax bredvid fanns det ett annat bord, även där satt tre män. På frågan om det fanns en ledig plats fick jag ett välkomnande var så god.

 

Efter en stund kom en person till det första bordet och frågade om det fanns en ledig plats. Svaret var vänligt och välkomnande. Jag kunde inte låta bli att skratta för mig själv.  Efter ytterligare en stund kom ytterligare två personer till det första bordet och frågade om det fanns lediga platser. Svaret till dem var lika välkomnande. Då skrattade jag inte längre.

 

Inom mig själv undrade jag vad anledningen var att det inte fanns plats för mig, varför de sa att de väntade på en person till som i verkligheten aldrig kom, men de sa ja till tre lika främmande personer som mig. Fast med en skillnad de var inte ….  Hoppsan där stoppade jag min tanke.

 

När jag senare på dagen träffade personen som jag skulle ha sammanträffandet med, berättade jag om händelsen och undrade lite försynt om det kan ha berott på att jag är invandrare. Även om jag har bott i Sverige i 45 år så har jag två erfarenheter från 70-talet då jag fick veta att jag var utlänning och därför inte hade något här i Sverige att göra.

 

Men den jag skulle sammanträffa med, sa till mig, men Iván du ser ju svensk ut. Javisst, mitt mörka hår börjar ändra färg till grått.

 

Restaurangchefen som jag har lärt känna under årens lopp trodde att de inte erbjöd mig platsen berodde kanske på att de trodde att jag var polis. Vi skrattade gott åt det.

 

I verkligheten har jag ingen aning om varför de bemötte mig som de gjorde så jag får sluta fundera på det men det var i alla fall ett ämne för en blogg.

 

Ibland funderar vi lite för mycket över orsak och verkan. Det kanske är lika bra att låta bli att analysera och bara konstatera fakta. Jag fick faktiskt trots allt ett gott skratt. Och om de eventuellt inte skulle gillat mig så har i alla fall jag haft en aning roligt!


Kommentarer
Postat av: tina

VILKEN DÅLIG STIL av dessa personer !!!

Man ska inte låta sig luras av utseendet, om det nu var det dom syftade på. Min farmor (och syskon) var kolsvart i hårfärgen och lite sydländskt utseende och vi har varit övertygade om en utländs härkomst t.ex Vallonsläkt. Men eftersom jag släktforskar och har kommit flera generationer bakåt till 1700-talet och det finns inte tillstymmelse till utländskt påbrå, så långt. Så skenet bedrar många gånger !!

2010-10-29 @ 17:47:59
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: Sandra

Riktigt bra blogg som tar upp ett intressant ämne

2010-10-31 @ 10:08:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0