TROGEN och OTROGEN

Jag har tidigt lärt mig att bland det bästa en människa kan göra är att hålla sig till sanningen och visa trohet. Jag tror att vi alla är överens om att detta är högst önskvärt men inte alltid det lättaste att hålla sig till.


För egen del har jag upptäck att jag är båda trogen och otrogen. Hur går nu detta ihop? Hur och varför man är trogen är ju knappast svårt att förklara. Gemensamma nämnaren för trohet är att man har tillit och kärlek till den man litar på.


Att förklara otrohet kan vara så mycket svårare. Då måste man helt enkelt ”ta bladet från sin mun”, kliva fram och förklara. Det är mycket lättare att hålla det hemligt och att utåt visa att allt är som det alltid har varit.


En del människor tatuerar namnet på sin kropp för att visa sin trohet, andra tar på sig något som synlig gör vem man är trogen mot.



Jag har alltid varit väldigt intresserad av idrott. Den sport som ligger mig närmast till hands är fotboll. I kväll tänker jag se Milan mot Fiorentina. Vad har detta med trohet och otrohet att göra? För de allra flesta troligen ingenting.



Men just vetskapen om att denna match påminner mig om att trots min trohet har jag varit otrogen. Dessutom inte bara en gång utan ett flertal gånger. Om nu någon undrar om detta handlar om troheten blandat med otroheten mot min fru så är det fel.



Som stor fotbollsälskare tänker jag hela tiden på fotboll. När jag var barn höll jag på ett lag i den ungerska ligan som heter MTK och som har varit flerfaldiga mästare åtskilliga gånger. Jag älskade särskilt Sándor Csikar, en fantastisk vänsterytter med många landskamper bakom sig.  Bredvid ungersk fotboll älskade jag italiensk fotboll och då absolut särkilt Fiorentina. Fiorentina med svenske Kurre Hamrin var för mig ett fantastiskt bra fotbollslag.

 

MTK är jag fortfarande trogen och så kommer det att vara. Den första kärleken överger jag inte. Men Fiorientina har jag varit otrogen mot i många, många år. Sen Zlatan kom till Milan så är det Milan som gäller. När Zlatan var i Barcelona var det Barcelona. När Zlatan var i Inter var det Inter. Hoppsan jag är tydligen trogen Zlatan i alla fall.

 

I England stavas mitt favoritlag Leicester. Det gör säkert två av mina brorsöner som håller på Arsenal besvikna. Särskilt med tanke på att när Fredrik Ljungberg spelade i Arsenal då var det endast Arsenal som gällde för mig. Arsenal är det lag vars tröja jag med stolthet har burit som tecken på min trohet.  Nu när jag håller på Leicester, på grund av att jag gillar tränaren Sven-Göran Erikssons förmåga att skapa bra fotbollsteam, så har jag självklart blivit otrogen mot Arsenal.

 

För er som älskar ishockey kan jag berätta att jag håller på HV71. Detta ser jag som en självklarhet för jag ser Jönköping som min andra födelsestad i och med att det är dit jag kom från Ungern 1965.



Så ikväll gäller det att hålla på HV71 och Milan. Heja, Heja, Heja.


Kommentarer
Postat av: ingrid asplund

Zlatan -trohet ger pluspoäng till dig - den som sedan ser Zlatans mål från i går kommer att följa dig och mig ... Men laget i mitt hjärta är Barcelona , 8-0 igår !!!!!

2010-11-21 @ 08:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0