SVÄRFÖRÄLDRAR MED ALLVAR OCH HUMOR!

Idag har jag varit och hälsat på mina älskade svärföräldrar. Älskade? Absolut! Jag har aldrig riktigt förstått ordet svärföräldrar. Jag tycker nämligen att ordet andas alltför mycket negativism. Jag har försökt och ta reda på dess ursprung utan att ha lyckats.


En förklaring skulle kunna vara att ordet svärföräldrar har sitt ursprung i att när man gifter sig svär man en ed om trohet och får då så att säga även den andras mor och far på köpet, som därmed blir ”svärföräldrar”.


Kanske någon av er som läser denna blogg har en bättre förklaring.


Svärföräldrar är någons makes eller makas föräldrar. Svärföräldrar ses inte så sällan i många sammanhang som en orsak till problem i parförhållanden. Ofta handlar det om att den ena parten upplever att svärföräldrarna lägger sig i det nya familjelivet.


Det finns många skämt om svärföräldrar och då av någon anledning speciellt fokuserad på svärmor.


Jag tar mig friheten att bjuda på några, fritt översatt från ungerskan:


1. Svärmor kommer på besök. Hur länge kommer mor att stanna? – frågar svärsonen. – Så länge ni tar emot mig hjärtligt. – svarar svärmor. Då säger svärsonen: Men för det kan ni väl åtminstone stanna och dricka en kopp kaffe?

 

2. En hård diskussion pågår mellan de relativt nygifta. Hustrun börjar packa och säger till sin man: ”Jag går tillbaka till min mor. – Går du bara! säger hennes man, varpå frun svarar – Men jag kommer tillbaka med henne!

 

3. Svärmor ska komma på besök. Svärsonen säger nervöst till sin son. – Min lilla son, kommer du ihåg vad du önskade i födelsedagspresent? - Trummor – svarar sonen. – Och året innan – frågar pappan. – Trumpet – svarar sonen. – Pappa svarar: I morgon köper vi båda.

 

Om någon tycker att dessa skämt är lite för mycket så kan jag säga att de som jag inte översatt är mångdubbelt värre.

 

För egen del har jag svärföräldrar som jag är mycket tacksam för. De har i princip blivit, på ett positivt sätt, som föräldrar även för mig! I detta innefattar att vi självklart har haft avvikande uppfattningar – vem har inte det i relation till sina föräldrar –?!

 

Det är från mina svärföräldrar som jag tror att vi har lärt oss att inte lägga oss i våra egna barns relationer utan låta dem leva och skapa sitt liv precis som de själva önskar.

 

Så skulle det finnas ett pris för världens bästa svärföräldrar skulle det utan tvekan kunna utdelas det till mina svärföräldrar!


Kommentarer
Postat av: Thomas

Hehe seriefiguren Kronblom verkar ju iaf inte vara särskilt förtjust i sin svärmor.

2010-11-08 @ 14:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0