LÄTT SÅRBAR

Först vill jag be om ursäkt att det inte kom någon blogg igår. Det beror på att vi fick problem med vår bredbandstelefoni och Telia hinner inte reparera den förrän på torsdag. Men nu har jag fyllt på mitt mobila bredband och därför kan jag blogga igen idag.

 

Vi lever i ett högteknologiskt samhälle där vi i princip kan utföra det mesta med ett tangenttryck.  Ingen av oss behöver vänta på postutdelningen nästkommande dag. Kommer vi på något vi vill meddela någon kopplar vi upp oss på nätverket, chattar, skriver i Facebook, twittrar eller sänder mejl. Snabbt får vi ut vårt budskap.

 

Jag skriver min blogg i ett worddokument sen klistrar jag in det på min blogg, kontrollerar att det ser bra ut, trycker på knappen och i samma ögonblick jag gör det, syns det precis var som helst i världen.

 

I det högteknologiska samhället behöver ingen av oss vänta länge på att någon sprider rykten, nyheter från mun till mun. Nu går skvallret så mycket fortare det är så otroligt mycket lättare att såra någon än det var på den tiden då skvallret tog en bra tid innan det kom fram.

 

Jag tänker på några ord om vänskap som jag har fäst mig vid i olika ordspråk:

 

”Din vän har en vän som är vän med vännen till din ovän”

(Kinesisk ordspråk)

 

”Den som talar illa om andra i din närvaro talar illa om dig i din frånvaro”

(Arabiskt ordspråk)

 

”Endast dina verkliga vänner talar om för dig när du är smutsig i ansiktet”

(Italienskt ordspråk)

 

Människor kan bo fjärran från varandra men inget avstånd kan skilja älskande hjärtan”

(Arabiskt ordspråk)

 

”Det bästa sättet att göra sig kvitt en fiende är att göra honom till vän”

(Abraham Lincoln)

 

För egen del tror jag att en vän är en person jag kan lita på för han/hon säger alltid sanningen till mig såväl om mig själv som om sig själv. Vi håller inte inne med kritik men vi sårar inte varandra, vi uppmuntrar varandra. Och hur det nu det är så är det sanningen som gör oss fria och trots allt även gör oss trygga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0