KUNGENS GATLOPP

Nu är det kung Carl XVI Gustafs tur att löpa gatlopp. I flera dagar har boken ”Den motvillige monarken Carl XVI Gustaf funnits i dags- och kvällstidningar. Boken ges ut av förlaget Lind & Co ett förlag som jag i min okunnighet inte har hört talas om.


På förlagets hemsida kan man läsa följande: Lind & Co är ett självständigt och oberoende uppstickarförlag. Vi är kända för att vara duktiga på marknadsföring och PR och många av våra böcker och författare får ofta ett stort genomslag.”


Att förlaget är bra på PR och marknadsföring kan bekräftas av alla som följer de dagliga nyheterna. På förlagets hemsida kan man även läsa att det är förlaget som har gett ut Magdalena Graafs självbiografi och som enligt dem har sålt i 100 000 exemplar.


Själv har jag inte varit intresserad av Magdalena Graaf och har följaktligen inte heller läst hennes bok.


Den aktuella boken om Carl XVI Gustaf är skriven av journalisten och författaren Thomas Sjöberg med Deanne Rauscher och Tove Meyer som medförfattare. Förlaget uppger att utgångspunkten för boken har varit att belysa de av Kungens okända sidor samt att läsaren skall få ta del av Kungens inofficiella liv.


Vad jag förstår så är det skildringen av Kungens inofficiella liv som har väckt mediernas intresse och hasat upp boken till en nivå som med all säkerhet kommer att gynna försäljningen långt över det förväntade.


Kung Carl XVI Gustaf har själv kommenterat boken igår med att tala om att han inte har läst boken men väl tidningarnas rubriker. ”Och med tanke på rubrikerna, så har jag självklart talat med både familj och med drottningen. Vi vänder på ett blad, ungefär som ni gör i era tidningar, och ser framåt i stället. Och vad jag förstått, enligt boken, är det här situationer långt, långt tillbaka i tiden. Vi ser framåt. Det ska bli fint.”

 

Mycket snabbt efter detta uttalande kom PR-experternas dom och det var i princip tummen ner. Vad jag förstår så menar de att det skulle varit bättre för kungen att överhuvudtaget inte säga något i och med att han inte läst boken. När jag hör denna kritik ler jag inom mig. Jag ler helt enkelt för att om inte kungen skulle uttalat sig då skulle han ha fått kritik för det.


Lyssnar man ordentligt till vad Kungen sa igår så dementerade han ingenting. Han sa att det är frågan om situationer som är långt tillbaka i tiden och att han och familjen nu vänder blad!


Enligt Expressen tycker bokförläggaren Kristoffer Lind ”att hovet skämtar bort boken genom att säga att den är ”lagd på hyllan” och att kungens presskonferens bekräftade att hovet inte tar den på allvar.”


Bokförläggarens PR sinne skymtar tydlig fram när han enligt Expressen säger: ”Vi vill att boken ska tas på allvar. Den innehåller skildringar av situationer som är ganska anmärkningsvärda och som kan undergräva förtroendet för kungens som statschef. Vi är väldigt förvånade att det är locket på. Jag tror inte att medierna och allmänheten nöjer sig med det.”


Nu är frågan om jag av ren nyfikenhet skall köpa boken och gotta mig i att läsa om Carl XVI Gustafs privatliv.  Men jag undrar varför jag skall köpa boken när det som är smaskigt redan är ute på tidningarnas löpsedlar och sidor?


Ja varför skall jag överhuvudtaget köpa en bok vars innehåll är gammal skåpmat och vars källors syfte kan vara mångtydlig.


Även om jag inte kommer att köpa boken undrar jag lite stillsamt om boken kommer att bli ett fiasko eller en succé som kommer att ges till många som julklapp.

 

Apropå det, idag var det någon som önskade mig god jul. Detta den 4:e november.


Kommentarer
Postat av: ingrid asplund

Jag ger både de sk flickorna , boken och utgivarna -TUMMEN ner - Jag skall i varjefall inte bidraga till någon inkomst för dem.



2010-11-06 @ 08:32:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0