HOSTA och CHOKLAD!

Den som brukar följa min blogg vet att jag brukar växla mellan olika ämnen. Dagens ämne är något jag inte har avhandlat men som mer eller mindre ständigt har aktualitet, särskilt under vinterhalvåret.

 

Den enerverande kraftslukande hostan är något som vi alla har kämpat med lite då och då. Hostmedicin är något som vi oftast använder för att lindra hostan med.

 

För egen del är jag inte särskilt förtjust i hostmedicin helt enkelt för att jag inte tycker att det har gjort någon större skillnad jämfört med varmt vatten.

 

För några år sedan hittade jag en artikel som berättade om en läkare i Norrköping som rekommenderade några koppar varm choklad för sina patienter mot hosta istället för att skriva ut traditionell hostmedicin.

 

Om jag minns rätt så ifrågasattes läkarens beslut. En brittisk studie ger utan tvekan läkaren i Norrköping rätt. Enligt denna studie fungerar choklad tre gånger bättre som lindring av ihållande hosta än traditionella mediciner och detta utan biverkningar.

 

Det som fungerar i kakaon är ämnet theobromine som helt enkelt dämpar aktiviteten hos de nerver som initierar hostan.

 

Jag har självklart testat detta när jag har haft hosta. Resultatet blev förträffligt bra! Gott och effektfullt! För att undvika socker använder man ren kakao utan socker som bereds så att man får en god chokladdryck.  Som jag förstått går det också bra med mörk choklad med hög kakaohalt.

 

Våga prova en god kopp kakao två gånger om dagen och du skall se att din hosta blir lindrad eller till och med skrämd på flykt.


Kommentarer
Postat av: ingrid asplund

detta recept provar min man nu - han är inne på fjärde dagen och ser positiv effekt --

även jag har börjat doch intager jag chokladen utan vatten för mig får det nog bli motion som motvikt

2010-11-05 @ 09:20:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0