SLÄPP LOSS KULTUREN, LÅT DEN LEVA!

För exakt två veckor sedan var jag tillsammans med min fru och hennes en bit över 80-åriga föräldrar och såg Life of Bellman i Ulriksdals Slottsträdgård. Det var en överraskande upplevelse att höra Bellmans sånger i rocktappning. Det var ca 2.5 timmar som gick väldigt fort. Skratten och den goda stämningen finns fortfarande kvar i minnet. Historien är inte särskilt trogen 1700-talets händelser men vad gör det när vi istället på ett humoristiskt sätt med stänk av allvar blir påminda om vår egen tid och har lusten att sjunga med!

Jag kan inte låta bli att jag älskar teatern som är en viktig del i en fungerande demokrati. Att lära sig att spela teater är ett sätt att lära sig uttrycka känslor, bearbeta känslor och förmedla ett budskap som kan hålla våra livsfrågor aktuella, levande!

I ekonomiskt svåra tider kommer ofta satsning på kultur i kläm. Samtidigt är det uppenbart att kulturen är en livsnödvändig del i människans liv och därmed borde det vara en självklarhet att prioritera!

I Västmanland, där jag bor, tycker jag det är viktigt att Teatern Västmanland kan få vara kvar som en självständig fungerande teater.

Jag tycker även att det är viktigt att amatörteatrarna får den stöd de behöver för att kunna utveckla sin verksamhet bland alla åldrar.

Nu när jag håller på att sväva ut en del så kan jag inte låta bli att lyfta fram Lotta och Per Granberg som driver Ögir ett riktigt levande musikaliskt kulturcentrum i Köping. Visserligen har jag själv inte lyckats få tiden att passa ihop med flera besök där men jag tycker att paret bedriver en verksamhet som är värd all uppmärksamhet och självklart besök!

Nu tar jag mig friheten att berätta att Life of Bellman spelas till och med den 15 augusti.

ÖGIR i Köping har Dag Vag på besök imorgon lördag medan den 7 augusti är det Mats Ronanders tur. Jag själv planerar att försöka vara med någon av dagarna 19-22 augusti då Visfestivalen Kompledigt pågår.

Släpp loss kulturen och låt den leva!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0