ENSAMHET

Aftonbladet återger idag en amerikansk undersökning som fastslår att social isolering, ensamhet är dubbelt så farligt som fetma och kan öka risken att dö i förtid med 50 procent. Det konstateras också att Sverige har flest ensamhushåll i Europa ett konstaterande som resulterar i rubriken ”Svenskar ensammast i Europa.”      Det finns många uttryck gällande ensamhet, som ”ensam är stark”, ”ensam är svag”. Hur det förhåller sig med det är det högst individuellt. Det finns människor som frivilligt väljer ensamhet och mår mycket bra av det. Jag tror att vi alla kan må bra av korta stunder av ensamhet då våra tankar får vara i fred och vi kan känna lugn och ro utan några krav.

I vår tid kan vi människor hamna i lång ensamhet helt ofrivilligt. Ensamhet kan uppstå mitt i en grupp, i en familj, i en gemenskap. Helt enkelt för att vi kan känna att vi inte accepteras på grund av läggning, funktionshinder, politisk eller religiös övertygelse. Detta är ett av vår tids största problem, verbalt menar vi att alla är lika värda men när det kommer till praktisk handling så är det oftast lättare att utesluta än innesluta människor som man själv inte direkt tycker passar in.

Det moderna samhället medverkar mitt i sina många sociala nätverk till ensamhet. Visst är jag positiv till sociala nätverk som jag faktiskt tror kan vara gemenskapsskapande. Men det finns uppenbara risker med sociala nätverk. Vi kan på ett ögonblick gratulera våra vänner på Facebook, sända en hälsning utan att behöva ringa eller rent spontant promenera eller åka hem till varandra. Vi riskerar med våra korta rader att ersätta ögonkontakten, närheten som skapar samhörighet , med ytlighet som saknar fördjupning.

Jag hittade denna dikt av Carl Jonas Love Almqvist, ur Songes, 1849 – några rader till uppmuntran mitt i känslan av ensamhet!

Du går icke ensam

”Om bland tusen stjärnor

någon enda ser på dig,

tro på den stjärnas mening,

tro hennes ögas glans.

Du går icke ensam.

Stjärnan har tusen vänner;

alla på dig de skåda,

skåda för hennes skull.

Lycklig du är och säll.

Himlen dig har i kväll.”

Jag tror att vi till helgen bjuder hem några som vi inte har träffat på länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0