DE TALANDE SKORNA!

I samband med vår semester i Budapest gick vi längs floden Donau då vi plötsligt fick se skor i olika storlekar längst stranden. I närheten satt några ungdomar och sjöng. I min okunnighet frågade jag vad det hela handlar om. Ungdomarna berättade, att uppställningen av skorna som är ett konstverk, var till minne av de människor, judar, romer, homosexuella, politiska motståndare, som under 1944-45 uppställda i rad, sköts ihjäl av pilkorsarna och vars döda kroppar hamnade i Donau.

Jag kan helt enkelt inte glömma dessa skor som är ett vittnesbörd om de oskyldigas lidande men också en påminnelse om människors oförmåga att acceptera och respektera andra. För mig blir skorna inte enbart en påminnelse om det som hände 1944-45 utan också en påminnelse om de orättfärdiga handlingar som har förekommit efter det och fortfarande fortgår på olika håll i världen.

Skorna talar till mig om att utan rädsla värna om demokratin, värna om alla människor lika värde och inte i tystnad se på när någon mobbas, när någon kränks, när någon förtrycks! Vad säger skorna till dig?

Förintelse monument. Foto:Iván Czitrom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0