BETALA ELLER INTE BETALA DET ÄR FRÅGAN.

I och med att jag åker mycket i bil, lyssnar jag regelbundet på radio. Oftast blir det P1 eller P4 Västmanland. Vissa dagar kan det även bli P3. De gånger jag lyssnar på P3 är det ofta program där programledarna ställer en rak fråga till lyssnarna som får ringa in och ge sina åsikter. Idag handlade frågan om radio och tv-licensen. Skall man betala eller skall man inte betala?

 

Flera av dem som ringde eller mejlade till redaktionen tyckte inte att radio och tv-licensen var befogad och de brukade heller inte betala den. Flera som hade den åsikten hänvisade till tidigare kända händelser med politiker som inte heller betalade sin radio och tv-licens.

 

Så lång jag känner till är antalet politiker som är kända för att inte betala sin radio och tv-licens högst begränsad. Men det spelar ingen större roll. Det räcker med en enda politiker som inte betalar sin tv-licens för att förtroendet för politiker skall sjunka.

 

Jag tycker att det ofta är problematiskt när vi människor har en åsikt, har vi så svårt att stå för det själva. Vi väljer inte så sällan någon annan att hänvisa till och helst skall denna någon annan vara en känd person. Om en känd person begår något som inte är tillåtet tas det inte så sällan som något legitimt för den som utför samma sak.

 

För egen del tycker jag att var och en skall ta ansvar för sina egna handlingar. Så även om en ledande politiker skulle vägra att betala sin radio och tv-licens så är det inte ett skäl för mig eller någon annan att låta bli att betala.

 

Jag kan själv till viss del ifrågasätta radio och tv-licensen men jag låter inte bli att betala den.  Jag tycker att radio och tv-licensen tillhör en förgången tid och behöver helt klart moderniseras. Tiden då Sveriges Radio och TV var ensamma på marknaden är för längesedan förbi.

 

En liten ”modernisering” har redan ägt rum för från och med den 1 januri 2010 heter det inte längre radio och tv licens och utan det heter radio och tv-avgift.

 

Nu är det dags att pedagogisk visa att det är nödvändigt att betala annars är det dags att avskaffa den och låta den ingå i den skatt till staten vi redan är med och betalar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0