ATT SLÄPPA KONTROLLEN

Ända sedan oktober månad har det varit många olika bud gällande vädret . Ena veckan skulle det bli den kallaste vintern på länge. En annan vecka skulle vi få en jul utan snö.

 

Som det ser ut idag behöver vi knappast drömma om en vit jul för den snön som har kommit i stor mängd lär knappast smälta bort till dess. Men tänk om den gör det? Vad spelar det för roll då?

 

För mig gör det absolut ingenting. Vad jag egentligen funderar på är varför vi ofta har så stora behov av att i förväg veta vad som händer? Behöver jag veta flera veckor i förväg vad det blir för väder i jul eller nästkommande vår och sommar? Knappast. Men på något sett är det som om vi hela tiden skall ha vetskap om vad som händer så att vi kan få full kontroll.

 

För egen del har jag för länge sedan accepterat att jag inte kan ha full kontroll på allt det som händer. Jag kan absolut inte ha kontroll över vädret och jag kan absolut inte ha kontroll över själva livet. Jag tycker faktiskt att det på ett sett är rätt så befriande.

 

Ingen kan skylla på mig om det snöar för mycket, blåser för mycket, regnar för mycket eller hur nu vädret utvecklar sig.

 

Jag har aldrig åkt fritt fall på Liseberg. Men de som har åkt vet att de alltid landar. Det är kanske något vi skulle behöva öva oss i och lära oss. Även om vi för tillfället inte har kontroll så kan saker och ting trots allt ändå ordna sig. Helt enkelt att genom medveten närvaro, att vara närvarande i allt det som händer. Så länge snön faller så faller snön. Så länge kylan varar, varar kylan. Men med tiden går det över och så småningom, med tiden kommer våren trots allt!

 

Fast damhandbollslaget förlorade EM-finalen tycker jag att de har gjort ett bragd-EM. Denna gång kunde de inte kontrollera det norska landslaget men för mig är de ändå vinnare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0