VÅGA HOPPAS – GE INTE UPP!

Det finns alltid någon som gör ett avgörande intryck i våra liv och som vi medvetet eller omedvetet har med i våra olika avgöranden i livet.

 

Jag tänker nu inte på Gud, för Gud är självskriven i mitt liv, utan jag tänker på människor som genom sina ord eller handlingar kan vara goda inspiratörer för det goda livet.

 

Den person jag tänker på är Viktor F Frankl, författare till bland annat boken:”Livet måste ha en mening”. En bok som har sålts i miljontals exemplar världen runt.

 

Det är nu väldigt längesedan som jag läste denna bok men dess innehåll har lämnat djupa spår i mig. Viktor F Fankl som var verksam psykiatriker i Wien blev hösten 1942 tillsammans med sin judiska familj, fru och föräldrar, förd till koncentrationslägret Theresienstadt och sedan därifrån till Auschwits-Berkenau.

 

”Livet måste ha en mening” handlar delvis om hans erfarenheter i Auschwitz-Berkenau och delvis om logoterapin som han är grundare till.

 

Det jag fäster mig vid är hans syn på lidandet där han menar att livet ställer oss inför många svåra uppgifter och då gäller det inte att fly från lidandet utan att genomlida lidandet.

 

Fast han visste att många inte skulle överleva lägret så gick han ständigt omkring och uppmuntrade sina medfångar för han såg att de som gav upp hoppet var förlorade.

 

 Om inte jag minns fel skriver han så här:

 

”Den som inte tror på framtiden, sin egen framtid, den är förlorad i lägret”

 

Jag har tagit till mig dessa ord och ser det så otroligt viktigt att vi människor hjälper varandra att hoppas så att vi inte ger upp när vi hamnar i svårigheter som till synes ter sig omöjliga att övervinna.

 

Som jag har förstått så var Viktor F Frankl den enda i sin familj som överlevde koncentrationslägret.

 

I samband med en föreläsning i Stockholm lär han sagt följande utifrån sin livserfarenhet.

 

”Det går att krama ut en mening ur varje situation. Det är möjligt för var och en, utan undantag, alltid, överallt och oavsett omständigheter att finna en god mening i livet - både i livet som helhet och i olika situationer.”

 

Viktor F Frank fann en mening i att uppmuntra, hjälpa andra att hitta en väg att överleva!  Så visst inspirerar den goda professorn även mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0