VAD SÄGER DU OM BURKA, NIQAB?

Jan Björklunds förslag om slöjdförbud i skolor har väckt många känslor och åsikter. Själv blev jag förvånad över att detta förslag läggs med tanke på att jag själv aldrig har hört talas om att detta skulle vara något problem i Köping där jag bor. Vad jag förstår, sett till hela Sverige så är det väldigt få ärenden som har med bruket av burka och slöja som resulterat i någon anmälan. Frågan är hur pass stor betydelse burka, niqab användningen har i en direkt utbildningssituation för en elev som är bärare av det? Där burka, niqab användningen enligt min mening har betydelse är om den som använder detta skall kommunicera med sin omgivning i en undervisningssituation eller i andra typer av situationer som har med kommunikation att göra.

Jag är personligen delad gällande min partiledare Jan Björklunds förslag men tycker att det är bra att frågan väcks.

Från ena sidan tycker jag det är viktigt att hjälpa och stödja de kvinnor som av olika anledningar tvingas bära burka och niqab.

 Det har funnits tillfällen då jag har reagerat när jag har sett kvinnor med heltäckande slöja bredvid en modernt klädd man som med handen i byxfickan promenerar bredvid sin kvinna som själv bär på tunga bördor samtidigt som hon drar på en barnvagn.

Samtidigt tycker jag det är viktigt att de kvinnor som av egen självständig övertygelse väljer att bära niqab, burka skall även i fortsättningen få göra det. Jag är då också övertygad om att de förstår att i vissa situationer i arbetslivet är det praktiskt taget en omöjlighet att använda den då den man vill kommunicera med kommer att välja bort kommunikation på grund av det hinder som burka, niqab lägger i vägen och då handlar det inte om islamofobi eller någon annan fobi utan det handlar om att kommunikationen i vår kultur är trots allt en kommunikation öga mot öga och det är ändå här vi lever.

Den som har en hörselnedsättning och är beroende av att kunna läsa på läpparna är direkt utesluten ur en kommunikation med den som bär burka eller niqab.

Visst, frågan om burka, niqab är en fråga i marginalen men även frågor i marginalen kan visa sig i längden vara viktiga och de kräver ett ställningstagande. Vad säger du?


Kommentarer
Postat av: Radhwan Alnaimi

Jag håller med dig Ivan. Islam som andra religioner har inte frågat folk att vara så extremista, däremot den är baserad på fred,respekt till båda men och kvinnor i samhället. Jag som muslim tycker att burka, niqab har inget att göra med religion alls utan det är ett uselt fenomen som satte våra kvinnor under envälde där är bara män i samhällle har all makt och vill behålla den i sina händer utan att se andra halva av samhället (kvinnor) och deras rättigheter. jag ser om en kvinna ska täcka sitt huvud med en vanlig sjal så att man kan se fullt hennes ansikte är väldigt passande med religions direktiven exakt som nunnor gör.Vi vet ju väl att alla religioner kommer från en källa (GUD naturligtvis) och det ingen skillnad alls i mellan dem flesta religioner). Då är det helt normalt med kläningar som nunnor. I alla fall det handlar i stort sätt med kommunikation att göra så få vi hoppas att de andra kommer att förstå detta.

Hälsningar Radhwan

2010-08-07 @ 12:37:17
Postat av: Pia Palmin

Det är en svår fråga för att flera saker som är viktiga krockar. Å ena sidan tycker jag att det ska vara ett fritt val för en person vilka kläder den skall bära, även om det är Burka. Samtidigt får de väl i såfall acceptera att vissa arbeten kommer bli omöjliga för den personen att söka. På arbetstid får man klä sig på ett sätt som inom rimliga gränser passar på det arbete som betalar för ens tid.

Sen å andra sidan, Burkan påtvingas kvinnor i många delar av världen och de har inte en fritt val om att bära den eller ej med offentligt spöstraff som sanktion. Det känns då inte som att det egentligen är ett fritt val och jag tror att det inom kulturen finns ett starkt tryck kvar även om man befinner sig i Sverige (jmf hedersvåldsproblematik). Jag funderar på om det kan vara för svårt för en ensam kvinna (eller frisinnade familjemedlemmar) att stå emot påtryckningar från den gamla kulturen. Kanske skulle det vara ett stöd att kunna säga att i Sverige kan man inte gå klädd så. Men det är bara funderingar.

Vad det gäller slöja så såg jag en mycket vacker kvinna klädd i slöja av den här modellen http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00206/Sl_jmode_206257w.jpg som arbetade på swedbank och jag blev glad när jag såg det.

2010-08-16 @ 22:20:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0