SÖMNTÅGET KOMMER OCH GÅR.

Dagens Nyheter redovisar idag en amerikans studie som fastslår att människor som sover mer eller mindre än sju timmar per dygn, inklusive tupplur utsätts för ökad risk att få hjärt-kärlsjukdomar.

Tidigare i våras kom det rapport om att många ungdomar har sömnproblem.  I ett samhälle där vi skall hinna med så mycket som möjligt i maximall fart, uppfattas sömnen lätt som ett hinder för att hinna med allt man har planerat och klara av det som förväntas av en att man skall prestera! Det är inte så konstigt att sömnen uppfattas som ett problem.

I min värld är sömn en naturlig del i det mänskliga livsvillkoret. Sömnen stjäl inte vår tid utan ger oss tid för ett fungerande och längre liv. För när vi sover återhämtar sig kroppen, kroppens vaktmästare är igång, cellerna repareras och vi får ny energi. Sömnen är som tåget den kommer och går. Oftast kommer sömntåget i en bestämd rytm som följer ljus och mörker. Kliver vi inte på sömntåget utan motarbetar tröttheten då tar det tid innan nästa tåg kommer.

Att inte sova regelbundet har sina konsekvenser och man blir helt enkelt mer rättretlig och trött.

Men hur många timmar en person mår bra av att sova tror jag är högst individuellt. När jag läste teologi hade jag en underbar lärare vid namn Nils Tägt. Hans sömnbehov sades vara fyra timmar per dygn. Han blev nästan 94 år och skrev ett 50-tal böcker!

Nu menar jag inte att vi enbart skall sova fyra timmar, själv sover jag gärna runt omkring sju timmar, men vad jag menar är att vi inte skall göra sömnen till ett måste utan låta den vara en naturlig del av vårt liv. Bekämpa inte tröttheten, kliv på sömntåget när det kommer och häng med sömntåget tills det går och du kommer att hinna med mer än du tror!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0