SJÄLVCENSUR ÄR BÄST!

När jag pendlar till jobbet brukar jag som oftast lyssna på P1. Idag fastnade jag för ett reportage som handlade om ”Petra” som blev förtalad på en sajt på internet. ”Petra” gjorde polisanmälan vars enda effekt blev att anmälan blev nedlagd och ”Petra” som jag uppfattade ifrågasatte, enligt min mening med rätta, rättvisan. Inslaget konstaterade att tusentals personer utsätts för kränkningar på nätet men att bara ytters få fall drivs vidare av åklagare.

Jag kan förstå ”Petras” besvikelse. Men tänk om frågan skulle ha drivits vidare i en domstol och om den/de som kränkte ”Petra” skulle frias med ex. hänsyn tagen till yttrandefriheten. Hur skulle det då kännas för ”Petra”?

Jag tycker självklart att det skall vara ordning på nätet men den censuren bör varje person, som skriver något där, med självrespekt, stå för själv!

I min värld är det absolut inte rätt att sprida rykten, det är inte rätt att förtala, det är inte rätt att påstå saker om en person som inte stämmer och som personen i fråga inte direkt kan besvara. Men den enda som kan stoppa detta är jag själv samt min närmaste omgivning som kan upplysa mig om att jag själv inte gärna skulle vilja läsa påståenden jag inte kan försvara i olika medier som får nedslag i min omedelbara omgivning på några få sekunder!

Med de moderna medierna vi har till hands är det mycket lätt att prata ner människor, att sprida rykten. Det gäller bara att droppa lite ord här och där och sen är det färdigt.

Jag tycker att det är dags att gå emot den negativa trenden och istället börja droppa positiva ord med sanning överensstämmanden om varandra om vi nu överhuvudtaget behöver uttala oss om varandra i de nya sociala medierna!


Kommentarer
Postat av: Jan Rejdnell

Alltfler ungdomar hotar varandra på nätet i dag. Det verkar som att allt är Ok att göra bara det sker på nätet. Därför är det viktigt att berätta historierna om "olaga hot". Det heter så juridiskt.

2010-08-03 @ 20:12:23
URL: http://blog.janrejdnell.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0