I MÅNGFALDENS OCH FRIHETENS SPÅR!



Relativ ofta händer det att vi får olika versioner av en och samma verklighet.

 

Särskilt i valtider är detta så enormt tydlig. Men även i det vanliga dagliga vardagslivet är det precis likadant.

 

Om du tittar på bilden ovan kan du, trots att de är små, utan några större svårigheter upptäcka två prickar på bilden. Dessa två prickar är två drakflygare. Frågan är om bilden är äkta eller om drakflygarna är inmonterade i bilden senare?

 

I det stora hela är det en ganska meningslös diskussion för antingen tycker jag att bilden är tilltalande eller så bryr jag mig helt enkelt inte alls om det. Sen kan man förstås komplicera det hela med att fråga varför man skall lägga ner så mycket pengar på en sådan hobby när den inte är tillgängligt för alla. Har den som drakflyger körkort för det, om inte så är det lika bra att införa det och tydligt sätta gränser för vem som får glida fram i en sådan farkost?!

 

 Jag tror att du som har orkat läsa så här långt förstår att jag ironiserar.

 

Vad jag vill säga är helt enkelt att det måste vara tillåtet att se det vi ser, uppfattar det vi uppfattar och föra fram vad vi ser och uppfattar utan att någon hela tiden skall censurera och påstå att det vi ser, det vi uppfattar är felaktigt! Men det som censuren ser och för fram är hela tiden rätt!

 

För egen del är jag mer förtjust i mångfald än i enfald. Jag föredrar hellre olika uppfattningar, olika tolkningar av tillvaron än bara att ha en enda väg att gå.

 

När jag växte upp i Ungern då fanns det bara ett parti med en renlärig politisk linje som gällde.

 

Historieskrivningen präglades av en enda bestämd linje. Den som inte har upplevt det kan inte föreställa sig hur enfaldigt det var. Vi skulle alla tycka likadant utan avvikande åsikter.

 

Den som öppnade sina ögon, ökade sin kunskap, förde fram sin avvikande upplevelse av det som hände, kunde snabbt förlora sitt jobb, familj, allt! 


Deras insatser bidrog så småningom till frihet, för de vågade tillåta sig att se mångfalden och gav inte upp inför dem som alltid hävdade rätten för sin egen syn och tolkning av verkligheten!


Den som smakar på friheten kommer aldrig någonsin att släppa den!





I sanden finns det spår. Jag hoppas att de spår vi lämnar efter oss är mångfaldens och frihetens spår!

 

Samtliga foton (utan montage):
Iván Czitrom



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0