FALSKHET ÄR IRRITERANDE!

Jag undrar om du har funderat på vad som irriterar dig? 


För egen del har jag upptäck att det som kan irritera mig mest är i väldigt höggrad falskhet och orättvisor. Jag tycker nämligen att ingen av dem borde finnas till. Men falskhet och orättvisor finns ofta i det närmaste hörnet.


Jag vet inte riktigt varför men jag kopplar gärna ihop falskhet med orättvisor. För inte så sällan genomförs orättvisor med just falskhet.


Jag vet inte exakt hur ordet falskhet definieras. Skall jag försöka mig på att definiera det då blir det för mig detsamma som oärlighet, att ha en dold agenda som av olika anledningar döljs tills man har lyckats manipulera tillräckligt många för att genomföra det.


Jag hittade några ordspråk på internet gällande falskhet, begrunda:


”Om falskhet dög att elda med vore inte bränslet dyrt”


”Falskheten har ofta vackra kläder” – från Färööarna


”Falskhet slår sin egen herre på nacken” –
Just detta ordspråk fastnar jag för. Jag är nämligen övertygad om att falskheten förr eller senare alltid blir avslöjad. Det mest intressanta är att jag tror att falskheten tenderar alltid att avslöja sig själv. Varför blir jag då irriterad på falskheten? Helt enkelt för att tiden tills falskheten blir avslöjad ibland kan bli så lång att skadorna den åstadkommer kan ta en lång tid att reparera. Den tiden skulle vi kunna använda till mer nyttiga saker.


Kommentarer
Postat av: matilda

håller med dig om att falskhet och orättvisa på nåt vis hänger ihop,ingen förtjänar att behandlas med falskhet och därav blir det orättvist..precis som så mkt annat omkring oss...bra skrivet min vän!!

2010-08-19 @ 21:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0